Focus: Schaalsprong OV |
Versterken regionale HOV lijnen
Laatst bewerkt: 26 november 2020
Op weg naar verbeterde bereikbaarheid en kortere reistijden
Het aantal inwoners, bezoekers en arbeidsplaatsen groeit. En daarmee ook de mobiliteit in de metropoolregio. Doen we niets, dan slibt de regio dicht. Om de groei te kunnen bijbenen, is ook snel en aantrekkelijk hoogwaardig openbaar vervoer nodig; stads- en streekvervoer met een hoge frequentie en hoge gemiddelde rijsnelheid.
Voor hoogwaardig openbaar vervoer (HOV) zijn, naast hoge frequentie en hoge gemiddelde rijsnelheid, ook comfort en reisinformatie kenmerkend. Dat laatste bij zowel haltes als in het voertuig. Met verbeterd HOV versterk je het vestigingsklimaat in de regio en verlicht je het bestaande wegennet. Bovendien speel je in op de bevolkingsgroei en de toename van woon- en werkverkeer. Het project ‘Versterken regionale HOV-lijnen’ gaat het bestaande OV uitbreiden en koppelt de huidige semiregionale OV-verbindingen aan het metropolitane netwerk van hoogwaardig openbaar vervoer.
Maatregelen moeten onder meer nieuwe woonkernen en economische toplocaties bereikbaar maken en houden. Zo moet er in 2025 meer OV-capaciteit zijn, moeten meer weggebruikers de spits mijden en anders zijn gaan reizen en zijn OV-tarieven dan herzien. In de periode 2025-2030 komt er een extra oeververbinding in Rotterdam, wordt de Haagse Central Innovation District-Binckhorst ontsloten en rijden er dankzij de spooruitbreiding tussen Delft Zuid en Schiedam meer treinen tussen Dordrecht en Leiden. Belangrijk in de versterkingsopgave is de lightrailverbinding. Het succes van RandstadRail tussen Den Haag, Zoetermeer en Rotterdam kan daarbij als voorbeeld dienen.