Verstedelijking langs de spoorlijn van Leiden tot Dordrecht: 170.000 woningen
De gemeenten Leiden, Den Haag, Rijswijk, Delft, Zoetermeer, Schiedam, Rotterdam en Dordrecht werken samen met de provincie Zuid-Holland en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) aan verstedelijking langs de centrale spoorlijn Leiden – Dordrecht. Daarvoor hebben we in 2018 de handen ineen geslagen als Verstedelijkingsalliantie met een gezamenlijk bod aan het Rijk van 170.000 woningen te bouwen. Dit maakt onderdeel uit van de ambitie van 240.000 woningen toe te voegen, zoals vermeld in de Groeiagenda Zuid-Holland.
We kiezen voor binnenstedelijke woningbouw en in de omgeving van het hoogwaardig OV in het centraal verstedelijkte gebied van de zuidelijke Randstad met een focus op de spoorlijn tussen Leiden en Dordrecht. Hierdoor verbinden we de nieuwe woongebieden goed met de aanwezige onderwijsinstellingen, werklocaties en voorzieningen. De bereikbaarheid van deze gebieden kan en moet verder verbeterd worden door te investeren in een citysprinter op deze OV-lijn. Het OESO onderstreepte in 2016 al de positieve economische effecten voor Zuid-Holland en Nederland van deze investeringen in de agglomeratiekracht van ons gebied.
Het Rijk erkent de samenhangende rol van spoorlijn Leiden-Dordrecht en de dertien gebiedsontwikkelingen (zie deelprojecten) van de Verstedelijkingsalliantie. In 2019 heeft dit geleid tot de Woondeal en het Verstedelijkingsakkoord zuidelijke Randstad. Rijk en regio hebben in 2019 en 2020 gewerkt aan de voorbereiding van investeringsvoorstellen: de OV-lijn Leiden-Dordrecht en knooppunten/stations en omgeving in het programma MOVE. Daarnaast heeft de Verstedelijkingsalliantie met het ministerie van BZK gewerkt aan de dertien ontwikkelingsgebieden. De financiële bijdrage eind 2020 van de minister van BZK voor 23.000 woningen uit de Woningbouwimpuls vormt een goede start.
De Maatschappelijke Kosten en Baten Analyse (MKBA) voor deze locaties van de Verstedelijkingsalliantie (her-)bevestigen ook de economische meerwaarde van onze plannen: € 1,- investeren betekent € 2,- aan maatschappelijke baten. Investeren loont op langere termijn, maar de kosten gaan voor de baat uit.
In 2021 voorziet de Verstedelijkingalliantie besluitvorming binnen het Rijk over een samenhangend pakket aan investeringsvoorstellen in verstedelijking én OV.
Aanvullende informatie op:
mrdh.nl
verstedelijkingsalliantie.nl
Projecten van de Verstedelijkingsalliantie op de kaart
Verstedelijking langs de spoorlijn van Leiden tot Dordrecht: 170.000 woningen
De gemeenten Leiden, Den Haag, Rijswijk, Delft, Zoetermeer, Schiedam, Rotterdam en Dordrecht werken samen met de provincie Zuid-Holland en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) aan verstedelijking langs de centrale spoorlijn Leiden – Dordrecht. Daarvoor hebben we in 2018 de handen ineen geslagen als Verstedelijkingsalliantie met een gezamenlijk bod aan het Rijk van 170.000 woningen te bouwen. Dit maakt onderdeel uit van de ambitie van 240.000 woningen toe te voegen, zoals vermeld in de Groeiagenda Zuid-Holland. We kiezen voor binnenstedelijke woningbouw en in de omgeving van het hoogwaardig OV in het centraal verstedelijkte gebied van de zuidelijke Randstad met een focus op de spoorlijn tussen Leiden en Dordrecht. Hierdoor verbinden we de nieuwe woongebieden goed met de aanwezige onderwijsinstellingen, werklocaties en voorzieningen. De bereikbaarheid van deze gebieden kan en moet verder verbeterd worden door te investeren in een citysprinter op deze OV-lijn. Het OESO onderstreepte in 2016 al de positieve economische effecten voor Zuid-Holland en Nederland van deze investeringen in de agglomeratiekracht van ons gebied. Het Rijk erkent de samenhangende rol van spoorlijn Leiden-Dordrecht en de dertien gebiedsontwikkelingen (zie deelprojecten) van de Verstedelijkingsalliantie. In 2019 heeft dit geleid tot de Woondeal en het Verstedelijkingsakkoord zuidelijke Randstad. Rijk en regio hebben in 2019 en 2020 gewerkt aan de voorbereiding van investeringsvoorstellen: de OV-lijn Leiden-Dordrecht en knooppunten/stations en omgeving in het programma MOVE. Daarnaast heeft de Verstedelijkingsalliantie met het ministerie van BZK gewerkt aan de dertien ontwikkelingsgebieden. De financiële bijdrage eind 2020 van de minister van BZK voor 23.000 woningen uit de Woningbouwimpuls vormt een goede start. De Maatschappelijke Kosten en Baten Analyse (MKBA) voor deze locaties van de Verstedelijkingsalliantie (her-)bevestigen ook de economische meerwaarde van onze plannen: € 1,- investeren betekent € 2,- aan maatschappelijke baten. Investeren loont op langere termijn, maar de kosten gaan voor de baat uit. In 2021 voorziet de Verstedelijkingalliantie besluitvorming binnen het Rijk over een samenhangend pakket aan investeringsvoorstellen in verstedelijking én OV. Aanvullende informatie op: mrdh.nl verstedelijkingsalliantie.nl Projecten van de Verstedelijkingsalliantie op de kaart