Focus: Schaalsprong OV |
Verhogen capaciteit centrale spoorlijn
Laatst bewerkt: 16 november 2020
Straks niet meer wachten op de trein
De metropoolregio groeit sterk. De komende decennia komen er 400.000 mensen bij. Daarvoor zijn minimaal 200.000 nieuwe woningen nodig. Maar dat mag niet ten koste gaan van het groen in onze regio. Daarom leggen gemeenten, provincie en Rijk de focus op binnenstedelijk bouwen met een focus ook op verstedelijking langs de lijn Leiden - Dordrecht. Op die lijn wordt verder gewerkt aan de uitbreiding naar vier sporen.
Meer inwoners en meer woningen leggen een druk op de bereikbaarheid. Ook het woon-werkverkeer neemt immers fors toe. Door dicht bij het OV te bouwen, kunnen inwoners eenvoudig voor de trein of ander OV kiezen. Daarmee voorkomen we dat mensen stil kom te staan in de file en houden we de regio leefbaar.
De ambitie is om zowel de hoofdstations als de kleinere stations op de lijn Leiden - Dordrecht hoogfrequent met snelle treinen te bedienen. Die lijn kan zich hier verder ontwikkelen tot een centrale hoogstedelijke as. Door de volledige spoorlijn uit te breiden van twee naar vier sporen kunnen op deze as in beide richtingen veel meer Intercity’s en Sprinters per uur gaan rijden. Onderzocht wordt nog of naast de trein ook lightrail kan worden ingezet.
Op de trajecten Schiedam - Dordrecht en Delft - Leiden is het spoor al ingericht op de verwachte groei van het aantal reizigers. Op het traject tussen Delft Zuid en Schiedam ligt de laatste tweesporige schakel. Als hier ook vier sporen komen, kunnen we de gewenste OV-kwaliteit aanbieden en de verstedelijking langs het spoor faciliteren. De realisatie van twee naar vier sporen is gepland tussen 2025 en 2030.