"Cid" "Aangepast" "Titel" "Uitgelicht" "Website" "Resultaat" "Mogelijke knelpunten" "Karakterisering" "Benodigd" "Toegezegd" "Publiek" "Privaat" "Titel mijlpaal 1" "Uitleg mijlpaal 1" "Datum mijlpaal 1" "Status mijlpaal 1" "Titel mijlpaal 2" "Uitleg mijlpaal 2" "Datum mijlpaal 2" "Status mijlpaal 2" "Titel mijlpaal 3" "Uitleg mijlpaal 3" "Datum mijlpaal 3" "Status mijlpaal 3" "Titel mijlpaal 4" "Uitleg mijlpaal 4" "Datum mijlpaal 4" "Status mijlpaal 4" "Titel mijlpaal 5" "Uitleg mijlpaal 5" "Datum mijlpaal 5" "Status mijlpaal 5" "Titel mijlpaal 6" "Uitleg mijlpaal 6" "Datum mijlpaal 6" "Status mijlpaal 6" "planning" "Bestuurlijk voornaam" "Bestuurlijk achternaam" "Bestuurlijk email" "Bestuurlijk telefoon" "Bestuurlijk linkedin" "Ambtelijk voornaam" "Ambtelijk achternaam" "Ambtelijk email" "Ambtelijk telefoon" "Ambtelijk linkedin" "Projectleider voornaam" "Projectleider achternaam" "Projectleider email" "Projectleider telefoon" "Projectleider linkedin" "Publicatie status" "Auteur" "Regio" "Vernieuwingsspoor" "Gemeente" "19" "19 12 2016" "Glasvezel regio (backbone digitale infrastructuur)" "-" "-" "Het koppelen van alle regionale semi-publieke netwerken en alle datacenters in de regio." "-" "Door het fysiek en organisatorisch koppelen van alle semi-publieke netwerken in de regio ontstaat er een enorme brede basis voor verdere regionale economische versterking. Met dit netwerk worden alle economische knopen in de regio verbonden en voorzien van een onafhankelijk hoogwaardig glasvezelnetwerk dat door gebruikers onafhankelijk naar behoefte kan worden ingericht. Dit wordt versterkt door het koppelen van alle regionale datacenters op dit netwerk en het centraal organiseren van koppelingen en diensten.  Dit regionale netwerk biedt bedrijven de mogelijkheid los van de grote serviceproviders zelf efficiente koppelingen en diensten te ontwikkelen en regionaal in te zetten. Shared services maar ook smart logistics and smart parkmanagement als voorbeelden van virtuele koppelingen ten dienste van de regionale efficiëntie en innovatie. Een goede concurrende hoogwaardige telecommarkt is essentieel voor de next economy. Hoogwaardige telecom infrastructuur is randvoorwaardelijk voor een sterke innovatieve regionale economie. Het in één onafhankelijke  open datastructuur ontwikkellen van dit netwerk biedt concurrentie voordelen door eigenbeheer  en geen afscherming van belangen van commerciële providers." "5000000" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "Project kan snel van start gezien de aanwezigheid van de prioritaire netwerken. Randvoorwaardelijk is de bereidheid tot koppelen, het bestuurlijke support en de organieke samenwerkingsvorm." "Wethouders Economie en Wethouders ondergrond" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "Gepubliceerd" "Rob Groeneweg [gemeentedenhaag]" "-" "Vernieuwing economie" "Leiden,Vlaardingen,Midden-Delfland,Maassluis,Rotterdam,Westland,Pijnacker-Nootdorp,Schiedam,Hellevoetsluis,Delft,Den Haag,Zoetermeer,Leidschendam-Voorburg,Westvoorne,Dordrecht,Rijswijk,Wassenaar,Barendrecht,Nissewaard,Ridderkerk,Capelle aan den IJssel,Lansingerland,Krimpen aan den IJssel,Brielle,Albrandswaard" "31" "30 06 2017" "Zero emissie openbaar vervoer" "Ja" "-" "De MRDH gaat voor transitie naar zero emissie busvervoer." "-" "Op 12 april  is in de bestuurscommissie Va (BCVa) het PvE voor de Busconcessies Voorne-Putten en Rozenburg, Haaglanden Streek, Rotterdam e.o. en Haaglanden Stad vastgesteld. In dat PvE eist MRDH een transitiepad naar zero emissiebusvervoer.  Voor de aan te besteden busconcessies Voorne Putten Rozenburg en Haaglanden streek worden de vervoerders via gunningscriteria uitgedaagd om met een ambitieus bod voor zero emissie busvervoer te komen. De aanbesteding van de busconcessie op Voorne Putten Rozenburg is op 22 mei 2017 gestart. De gunning staat voor het eind van dit jaar gepland.  De start van de aanbesteding van Haaglanden Streek staat gepland voor november 2017. Op 17 mei 2017 heeft de BCVa besloten de busconcessies Rotterdam e.o. en Haaglanden Stad in te besteden. HTM en RET voldoen aan de drie inbestedingsvoorwaarden die MRDH heeft gesteld. Eén daarvan was een ambitieus transitiepad naar zero emissie voertuigen. HTM komt voor de start van de nieuwe concessie met een pilot van 8 elektrische bussen. De gefaseerde transitie naar 100% zero emissie verloopt in drie stappen: 17 bussen in 2021, 45 bussen in 2024 en 53 bussen in 2025. RET schaft bij de start van de concessie110 hybriden bussen aan. De transitie naar 100% zero emissie bussen verloopt  in vier stappen: 55 bussen in 2020, 50 bussen in 2022, 50 bussen in 2025 en de laatste110 bussen uiterlijk in 2030. MRDH voldoet hiermee aan de landelijke afspraken uit het bestuursakkoord zero emissie busvervoer  (april 2016)    Op dit moment worden zowel bij HTM en RET verschillende zero emissie technieken in de praktijk beproefd." "8000000" "6000000" "-" "-" "Bestuurlijk besluitmoment" "besluit BCVa: inbesteden busconcessies Rotterdam e.o. en Haaglanden Stad." "16 05 2017" "behaald" "Start aanbesteding van de busconcessie op Voorne Putten Rozenburg" "De aanbesteding van de busconcessie op Voorne Putten Rozenburg is op 22 mei 2017 gestart, de gunning staat voor het eind van dit jaar gepland." "21 05 2017" "behaald" "100% zero emissie busconcessie Haaglanden Stad" "laatste" "29 06 2025" "open" "100% zero emissie busconcessie Rotterdam e.o." "de laatste 110 bussen zijn uiterlijk in 2030 aangeschaft." "-" "-" "1" "." "29 11 2017" "open" "-" "-" "-" "-" "HTM komt voor de start van de nieuwe concessie met een pilot van 8 elektrische bussen. De gefaseerde transitie naar 100% zero emissie verloopt in drie stappen: 17 bussen in 2021, 45 bussen in 2024 en 53 bussen in 2025. RET schaft bij de start van de concessie110 hybriden bussen aan. De transitie naar 100% zero emissie bussen verloopt in vier stappen: 55 bussen in 2020, 50 bussen in 2022, 50 bussen in 2025 en de laatste110 bussen uiterlijk in 2030." "P. J. Langenberg" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "Gepubliceerd" "Wendy van den Heuvel [metropoolregio]" "-" "Vernieuwen energie" "Leiden,Vlaardingen,Midden-Delfland,Maassluis,Rotterdam,Westland,Pijnacker-Nootdorp,Schiedam,Hellevoetsluis,Delft,Den Haag,Zoetermeer,Leidschendam-Voorburg,Westvoorne,Dordrecht,Rijswijk,Wassenaar,Barendrecht,Nissewaard,Ridderkerk,Capelle aan den IJssel,Lansingerland,Krimpen aan den IJssel,Brielle,Albrandswaard" "139" "30 06 2017" "Maritiem Service District Schiedam" "Ja" "-" "Het Maritieme Cluster Schiedam vormt binnen de MRDH een belangrijke concentratie voor de maritieme maakindustrie en serviceverlening. De schaal en innovatiekracht van de internationale grootschalige bedrijvigheid op deze locatie vormt samen met toeleveranciers en ingenieursbureaus (in het gebied en de omgeving) een essentiële schakel in het regionale 'innovatie-ecosysteem' waar ook campussen en innovationdistricts deel van uitmaken. Opgave is verdere economische vernieuwing van deze voor de MRDH en mainport cruciale maritieme maakindustrie en serviceverlening. De innovatieve ingenieursdiensten en de 'massa' in het gebied zijn bij uitstek een kans om een transitie naar de next economy op gang te brengen. Deze kans wordt versterkt door de aanwezigheid van hoofdkantoren van internationale leaderfirms met veel vestigingen in het buitenland: hierdoor komen er sneller verbindingen tot stand met innovaties elders in de wereld. Er is draagvlak en enthousiasme in het gebied voor de ingezette gebiedsontwikkeling. Er zijn reeds 3 grote bijeenkomsten (> 100 deelnemers) georganiseerd, waarbij de transitie naar een nieuwe economie en duurzaamheid belangrijke thema's waren. De planvorming vindt gezamenlijk plaats, door overheden, bedrijven en andere partijen. Gekoppeld aan MRDH-investeringsstrategie en Roadmap is er nu momentum om een volgende stap te zetten.Versterking/vernieuwing van het maritieme cluster is een integrale opgave, die essentieel is om als motor te fuctioneren voor een duurzame beter met de stad verbonden haven. De samenhangende realisatie van de ingrepen is cruciaal:1. Stimuleren van innovatie, kennisuitwisseling, koppeling onderwijs-arbeidsmarkt door het vormen van netwerken en campusontwikkeling in samenwerking met RDM- campus en onderwijsinstellingen.2. Duurzame energievoorziening van het terrein door gebruik restwarmte en door windenergie.3. Walstroom (stroom voor afgemeerde schepen i.p.v gebruik eigen generatoren op dieselolie). Innovatief project, voorbeeldproject voor Rotterdams havencluster. 4. Aanleg nieuwe haveninfrastructuur (inclusief aanleg en upgraden van kades, saneren verontreinigd havenslib en graven insteekhaven t.b.v. maritieme cluster ). Private investering plus private vervolginvesteringen in havenmaterieel (kranen e.d.) en bedrijfshallen.5. Aanleg en vernieuwen infrastructuur (wegen en oevers) in het gebied en directe omgeving.6. Opstapplaatsen watertaxi, mobiliteitsmanagement en oplossingen voor 'last-mile'. 7. Vergroting attractiviteit o.a. door natuurvriendelijke oevers en verhogen kwaliteit openbaar gebied" "-" "De haven van Schiedam (Wiltonhaven, Wilhelminahaven, bedrijventerrein Vijfsluizen) is een belangrijk cluster voor de maritieme maakindustrie. Hier gevestigd zijn o.a. Damen Shiprepair, SBM Offshore (Hoofdkantoor), HSM Offshore, Gusto MSC, Mammoet Europe BV (Hoofdkantoor), Huisman (hoofdkantoor), Wartsila, ERS/Saipem, KH-engineering. In het havengebied, maar ook op de bedrijventerreinen rond de A20 en in Vlaardingen en Maassluis, zijn daarnaast ook veel kleinere, hoogwaardige, arbeidsintensieve maritieme en offshore gerelateerde ingenieursdiensten en toeleveranciers gevestigd, waaronder Tebodin en KCI. Veel bedrijven hebben ook interne opleidingsfaciliteiten. De transitie naar duurzame energie en vernieuwing is in het gebied in volle gang. Door de aanwezige kennis en internationale leaderfirms en de schaal van de bedrijven kunnen innovaties hier een impuls vormen voor vernieuwing elders in het havengebied. De bedrijven leren elkaar steeds beter kennen en gaan ook meer en meer samenwerken om innovatieve en duurzame projecten op te zetten.Opgave is versterking van deze hotspot en verdere versnelling van dit proces en economische vernieuwing van deze voor de MRDH en mainport cruciale maritieme maakindustrie en service & repair van de gehele maritieme en offshore wereld. Dit wordt gedaan door:- bevorderen van innovatie en een innovatieklimaat door netwerken van bedrijven en kennisinstellingen binnen en buiten het gebied te vormen, te versterken en onderling te verbinden;- fysieke herstructurering van havens en kades, verbeteren bereikbaarheid en duurzaamheid;- verbeteren van de attractiviteit van het gebied en de relatie met de stad (fysiek en sociaal-economisch)." "99310000" "89310000" "-" "-" "Oplevering" "De herontwikkeling van het slibdepot naar een insteekhaven is volgens planning in 2020 gereed." "31 12 2019" "open" "Oplevering" "De herstructurering van knooppunt Vijfsluizen is eind 2017 gereed." "30 12 2017" "open" "Mijlpaal" "Daarnaast investeert de gemeente in de periode 2016-2018 voor circa 3 miljoen euro in de verbetering van de locale infrastructuur, watertaxi- aanlegsteigers en OV/electrisch vervoer en natuurontwikkeling in het havengebied." "31 12 2015" "open" "Mijlpaal" "Besluitvorming over de gemeentelijk financiële inzet vindt plaats via Zomernota en Begroting 2017 (resp. mei/juni en november 2016)." "31 10 2016" "open" "1" "Over de businesscase van slibdepot/insteekhaven vindt eind 2016 besluitvorming plaats." "30 12 2016" "open" "-" "-" "-" "-" "Herontwikkeling slibdepot 2020 gereed. Herstructurering knooppunt Vijfsluizen eind 2017 gereed. Daarnaast investeert de gemeente in de periode 2016-2018 voor circa 3 miljoen euro in de verbetering van de lokale infrastructuur, watertaxi- aanlegsteigers en OV/elektrisch vervoer en natuurontwikkeling in het havengebied." "Wethouder N. Gouweleeuw." "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "Gepubliceerd" "Bart Heinz [gemeenteschiedam]" "-" "Vernieuwing economie" "Schiedam" "35" "02 01 2017" "Transformatie kantoren en winkels" "-" "-" "Versterken van de ruimtelijk economische structuur van de MRDH door gerichte interventies in relatie tot transformatie van kantoor- en winkellocaties. Haalbaarheid/business cases incl. financieringsstrategie." "-" "De metropoolregio maakt zich op voor de Next Economy. Voorlopig zijn daar vijf transitiepaden benoemd waarover de Roadmap gaat lopen (towards 1) zero marginal cost 2) zero carbon 3) zero waste 4) greater economic productivity 5) an inclusive economy). Deze NE zal zijn eigen ruimtelijke behoefte hebben. Er moet uitgezocht worden wat deze ruimtelijke behoefte is. Voor deze ruimtelijke behoefte hebben we (o.a.) 16 locaties met veel beschikbare ruimte. Vraag is in hoeverre deze locaties geschikt zijn of gemaakt moeten worden voor de nieuwe vraag. Hoe goed is de match ? Daarbij dient derhalve ook een grondstoffelijke en strategische discussie/onderzoek gevoerd te zijn wat nou de (gewenste) ruimtelijke economische structuur van de metropoolregio is of moet worden ! (Waarbij we de oude economie niet vergeten !). Wat is de ‘ingrijpbehoefte’ op deze locaties?  Wat is nodig om te matchen? Bepaal aan de hand daarvan een financieringsstrategie ten behoeve van een gebiedsontwikkelfonds." "300000000" "240000000" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "zie hiernaast" "René van Hemert" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "Gepubliceerd" "Wendy van den Heuvel [metropoolregio]" "-" "Vernieuwing economie" "Leiden,Vlaardingen,Midden-Delfland,Maassluis,Rotterdam,Westland,Pijnacker-Nootdorp,Schiedam,Hellevoetsluis,Delft,Den Haag,Zoetermeer,Leidschendam-Voorburg,Westvoorne,Dordrecht,Rijswijk,Wassenaar,Barendrecht,Nissewaard,Ridderkerk,Capelle aan den IJssel,Lansingerland,Krimpen aan den IJssel,Brielle,Albrandswaard" "2" "30 05 2017" "Viersporigheid: Delft Zuid- Schiedam" "-" "-" "Uitbreiding van spoorcapaciteit tussen Delft Zuid en Schiedam om de Sprinter samen met Intercity’s en internationale treinen betrouwbaar af te kunnen wikkelen. Dit maakt tevens doorontwikkeling tot RandstadRail mogelijk in het verlengde van Toekomstbeeld OV 2040. Delft Zuid – Schiedam is de laatste tweesporige schakel op deze corridor. De as Den Haag - Rotterdam uitlopend naar Leiden en Dordrecht kan zich dan verder ontwikkelen tot centrale hoogstedelijke as en backbone van het regionale OV-systeem (Stedenbaan), en voldoende spoorcapaciteit bieden voor snelheidsverhoging van de Intercity die de interregionale markt bedient." "-" "De verbinding wordt tot de capaciteit belast. In 2023 is de dienstregeling gevoelig voor vertragingen, welke op hun beurt weer tot meerdere vertragingen leiden. Het project is nodig om een robuuste en betrouwbare exploitatie mogelijk te maken. Met vier sporen ontstaat er ruimte voor groei en voor het mogelijk maken van internationale treinverbindingen. Het project geeft invulling aan het versterken van de agglomeratiekracht." "250000000" "-" "-" "-" "Onderbouwing nut en noodzaak" "Rapport onderbouwing nut en noodzaak" "-" "-" "Besluitvorming MIRT-verkenning op basis van MIRT-onderzoek Bereikbaarheid Rotterdam-Den Haag" "Gezamenlijke besluitvorming door het rijk en de regio over een verkenning naar de uitbreiding van spoorcapaciteit tussen Delft Zuid en Schiedam inclusief de inpassing in Midden-Delfland, als onderdeel van een MIRT verkenning Schaalsprong OV." "30 10 2017" "open" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "2025" "Minister van Infrastructuur & Milieu, Floor Vermeulen, Pex Langenberg/, Tom de Bruijn, Hans Horlings" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "Gepubliceerd" "Wendy van den Heuvel [metropoolregio]" "-" "Vernieuwen verbindingen" "Schiedam,Delft" "155" "19 12 2016" "Hollandse banen" "-" "-" "Voor het project Hollandse Banen is voor 6 traces een verkenning gemaakt: 1. Trambaanpad (Voorne Putten): 2. van Kustplaats naar Havenstad (Maasoever): 3. van Hofvijver tot Euromast (R'dam-DH): 5. van Hofstad naar Hoofdstad (Den Haag-Leiden) 6. Van Hofplein naar Villa Augustus (IJsselmonde). Naast deze traces maken ook andere tarces deel uit van het Hollandse Banen netwerk zoals Maassluis-Brielle-Hellevoetsluis en Rotterdam-Barendrecht-Nissewaard. Het resultaat van dit programma is de uitvoering van het concept Hollandse Banen, langzaam verkeer routes die stad en land op een aantrekkelijke en vanzelfsprekende manier verbinden." "-" ""Zo de natuur in fietsen vanaf de Erasmusbrug in Rotterdam of het Malieveld in Den Haag" (West8, 2015). Dit is wat de Hollandse Banen beogen: stad en land zo aantrekkelijk en vanzelfsprekend mogelijk verbinden. Ze hebben in eerste instantie een recreatief karakter maar kunnen evengoed vor woon-werk verkeer worden benut. De kwaliteit van de route is belangrijk en komt tot uiting in de keuze voor een ruim profiel en allure in combinatie met veiiligheid, comfort, directheid en voorrang. Er is gekozen om te starten met de uitwerking van deze zes tracés omdat deze routes in de combinatie aantrekkelijke route van stad naar landschap en multifunctineel gebruik het meest kansrijk worden geacht om snel tot uitvoering te brengen. " "100000000" "-" "-" "-" "Afronden verkenning" "De Verkenning Hollandse banen is afgerond. Voor de 6 traces wordt een uitvoerings- en financieringsstrategie gemaakt om extra middelen te gaan genereren en tegelijkertijd de kansen die er nu al liggen om tot uitvoering te komen te kunnen realiseren." "30 06 2016" "open" "Bestuurlijke bijeenkomst" "Bestuurlijke bijeenkomst met wethouders Va/EV en landschap en de gedeputeerden Groen/EZ/V&V en de bestuurscommissies EV en Va." "30 09 2016" "open" "Start" "Start uitvoering" "31 12 2016" "open" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "fase 1 is gereed in juni 2016" "A van Steenderen (EV) en R. Van Hemert (VA) voor fase 1, voor latere fasen worden gemeentebestuurders verantwoordelijk voor (delen van) een Hollandse baan." "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "Gepubliceerd" "Wendy van den Heuvel [metropoolregio]" "-" "Vernieuwen stad en land" "Leiden,Vlaardingen,Midden-Delfland,Maassluis,Rotterdam,Westland,Pijnacker-Nootdorp,Schiedam,Hellevoetsluis,Delft,Den Haag,Zoetermeer,Leidschendam-Voorburg,Westvoorne,Dordrecht,Rijswijk,Wassenaar,Barendrecht,Nissewaard,Ridderkerk,Capelle aan den IJssel,Lansingerland,Krimpen aan den IJssel,Brielle,Albrandswaard" "3" "06 07 2017" "Hoekse Lijn" "Ja" "www.hoekselijn.mrdh.nl" "De Hoekse Lijn wordt omgebouwd en geschikt gemaakt voor metroverkeer." "-" "Begin 2018 is de lijn naar Hoek van Holland gekoppeld aan het metronet en niet meer aan het hoofdrailnet.  Er komen nieuwe stations, bestaande stations worden gemoderniseerd en de perronhoogte wordt aangepast zodat eengelijkvloerse instap met het metrovoertuig ontstaat. Op alle stations van de nieuwe Hoekse Lijn komen metropoortjes, camera’s en OV-chipkaartapparatuur. Verder wordt er gewerkt aan het spoor en aan de spoorbeveiliging. In september rijdt de Hoekse Lijn als metrolijn B tot tijdelijk station Hoek van Holland Haven. De verlenging naar het nieuwe station Hoek van Holland Strand volgt later. Met het complete project voor de nieuwe Hoekse Lijn is alles bij elkaar € 356 miljoen gemoeid.  " "356000000" "356000000" "356000000" "-" "Principe afspraak met het rijk" "Overeenstemming rijk-regio over aanpassingen emplacement Schiedam ten behoeve van benutten sporen Hoekse Lijn voor het nationaal spoornet." "30 12 2017" "open" "Start ombouwperiode" "Op 1 april 2017 is de grote en intensieve ombouwperiode van de Hoekse Lijn gestart." "31 03 2017" "behaald" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "De zomerperiode staat de Hoekse Lijn volledig in het teken van bouwen (april, mei en juni), testen (juli) en proefrijden (augustus)." "Pex" "Langenberg (vanuit MRDH)" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "Gepubliceerd" "Wendy van den Heuvel [metropoolregio]" "-" "Vernieuwen verbindingen" "Vlaardingen,Maassluis,Rotterdam,Schiedam" "156" "06 07 2017" "Metropolitane fietsroutes" "-" "-" "1. De Verlengde Velostrada snelfietsroute 2. De snelfietsroute Rotterdam-Gouda 3. De snelfietsroute F15-IJsselmonde 4. Ontwikkelen van een metropolitaan fietsnetwerk met kansrijke verbeteringen voor fietsverbindingen naar economische toplocaties." "-" "De MRDH heeft zich afgelopen jaar, samen met het Rijk, de provincie en gemeenten, ingespannen om een aantal snelfietspaden op korte termijn te kunnen realiseren. Met het in de Tweede Kamer aangenomen amendement.Hoogeland heeft het Rijk voor drie fietspaden in de regio extra geld beschikbaar gesteld: 50% van de volgende investeringen:1. De Verlengde Velostrada snelfietsroute ad € 4,5 miljoen (MRDH bijdrage max. 0,86 mio)2. De snelfietsroute Rotterdam-Gouda ad € 4,7 miljoen (MRDH bijdrage max. 0,5 mio)3. De snelfietsroute F15-IJsselmonde ad € 5,5 miljoen (MRDH bijdrage max. 0,5 mio)4. Ontwikkelen van een metropolitaan fietsnetwerk met kansrijke verbeteringen voor fietsverbindingen naar economische toplocaties. Het metropolitaan fietsnetwerk biedt aantrekkelijke, veilige en directe routes naar de economische kerngebieden. Voorbeeld Velostrada: Wanneer de verlenging gerealiseerd word is er een reistijdwinst van bijna 10 minuten (voorbeeld Velostrada) per verplaatsing behaald door fietsers vanuit Leiden en Voorschoten naar Den Haag. Uit de fietspotentieberekeningen blijkt dat dagelijks naar schatting 5.000 tot 9.000 fietsers gebruik van de verlengde Velostrada maken en dat hierdoor circa 1.000 nieuwe fietsers kunnen worden aangetrokken vanuit de auto en OV." "14700000" "14700000" "14700000" "-" "Mijlpaal" "Ontwerpstudies 2016-2018." "31 12 2015" "behaald" "Mijlpaal" "ro procedures 2018-2019" "31 12 2017" "open" "Mijlpaal" "voorbereiding realisatie 2019-2020." "31 12 2018" "open" "Start uitvoering" "start realisatie" "31 12 2019" "open" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "ad 1. Start realisatie mei 2017, openstelling september 2019 ad 2. Uitwerking Q2 2016-Q2-2017,Realisatie Q2 2017-Q2 2020 ad 3. Uitwerking Q1 2017-Q2 2019, Realisatie Q2 2017-Q4 2020 ad 4. Startnotitie Q1, Visie & Analyse Q3, Integraal netwerk ism slowlanes: Q3, Afspraken MIRT Q4 en verder '" "voorzitter bestuurscommissie VA" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "Gepubliceerd" "Wendy van den Heuvel [metropoolregio]" "-" "Vernieuwen stad en land" "Rotterdam,Den Haag,Zoetermeer,Leidschendam-Voorburg,Barendrecht,Ridderkerk,Capelle aan den IJssel,Albrandswaard" "33" "02 01 2017" "Laadpalen elektrisch vervoer" "-" "-" "De ambitie van de regiogemeenten is een toename van het aantal laadpalen op de openbare weg met 3.000 tot eind 2018." "-" "De regiogemeenten van de MRDH hebben de bestuurlijke ambitie een bijdrage te leveren aan de uitbreiding van het netwerk van laadpalen, om daarmee de kostenverlaging en groei van het wagenpark mogelijk te maken en een bijdrage te leveren aan het versterken van de regionale kenniseconomie. Hiertoe is met elkaar de ambitie afgesproken de laadinfrastructuur de komende 3 jaar met 3.000 uit te breiden. Daarbij is door de afzonderlijke gemeenten een keuze gemaakt voor het vergunningenmodel, het opdrachtmodel of het concessiemodel. De MRDH heeft namens de regiogemeenten een rijksbijdrage aangevraagd. Toch is het daadwerkelijk realiseren van de ambitie nog een forse opgave, niet alleen organisatisch maar ook financiëel." "8000000" "8000000" "-" "-" "Bestuurlijk besluitmoment" "vaststelling rijksbijdrage vermoedelijk € 2,3 miljoen." "30 06 2016" "open" "Mijlpaal" "aanbesteding Rotterdam voor 15 gemeenten (circa 1.800 palen)" "31 08 2016" "open" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "1 juli vaststelling rijksbijdrage vermoedelijk € 2,3 miljoen. 1 augustus aanbesteding Rotterdam voor 15 gemeenten (circa 1.800 palen)" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "Gepubliceerd" "Wendy van den Heuvel [metropoolregio]" "-" "Vernieuwen energie" "Leiden,Vlaardingen,Midden-Delfland,Maassluis,Rotterdam,Westland,Pijnacker-Nootdorp,Schiedam,Hellevoetsluis,Delft,Den Haag,Zoetermeer,Leidschendam-Voorburg,Westvoorne,Dordrecht,Rijswijk,Wassenaar,Barendrecht,Nissewaard,Ridderkerk,Capelle aan den IJssel,Lansingerland,Krimpen aan den IJssel,Brielle,Albrandswaard" "27" "02 01 2017" "Schiedam - Metroshuttle en Havenshuttle Vijfsluizen" "-" "-" "havenshuttles: AV (flexibel) op openbare wegmetroshuttle : AV op eigen baan" "-" "Havenshuttle. AV kan zich ontwikkelen tot kostendekkend lokaal OV en last mile oplossing en hiermee een cruciale rol vervullen in een systeemsprong voor openbaar vervoer. De havenshuttle is een eerste stap in deze ambitie van Schiedam. Het is een pilot om in een relatief veilige omgeving ervaring op te doen met AV op de openbare weg. Zodra veiligheid aangetoond is komt opschaling naar woonwijken aan de orde. (niveau 3-4: mobility as a service/multimodal and shared automation). De bedrijventerreinen Vijfsluizen en Wilhelminahaven, hebben nu geen openbaar vervoer. Autonoom vervoer biedt naast OV grote meerwaarde (imago, innovatie, duurzaamheid) . Ambitie is binnen 3 jaar volledig autonoom te kunnen rijden op de openbare weg. B. Metroshuttle Vlaardingen Oost _ Schiedam Vijfsluizen De Hoekse Lijn wordt omgebouwd naar RET-metrolijn AB (2017), leidend tot veranderingen in OV-gebruikspatronen. Bij de reconstructie van knooppunt Vijfsluizen (2017) wordt een vrije OV-baan gerealiseerd. De metroshuttle verzorgt de vervoersrelatie tussen Vlaardingen en Spijkenisse en delen van Schiedam, w.o. de havengebieden. " "8500000" "5000000" "-" "-" "Mijlpaal" "Metroshuttle aanpassing gereed, (oplevering reconstructie)" "30 09 2017" "open" "Mijlpaal" "Havenshuttle Vijfsluizen in fasen" "31 12 2016" "open" "Mijlpaal" "Havenshuttle Wilhelmina in fasen, indien Vijfsluizen succesvol." "31 08 2017" "open" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "Metroshuttle aanpassing gereed in okt 2017 (oplevering reconstructie), Havenshuttle Vijfsluizen in fasen vanaf januari 2017 Havenshuttle Wilhelmina in fasen vanaf september 2017, indien Vijfsluizen succesvol" "Gemeente Schiedam, Partners: Gemeente Vlaardingen, MRDH, I&M" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "Gepubliceerd" "Bart Heinz [gemeenteschiedam]" "-" "Vernieuwen verbindingen" "Schiedam" "6" "06 07 2017" "Financiering verduurzaming woningen kleine vve's" "-" "-" "- Financieringsmogelijkheid voor energiebesparende maatregelen voor kleine VvE's - Pilot met Europese subsidie bij ondersteuning van 15 VvE's bij het nemen van energiebesparende maatregelen" "- Te grote risico's voor private financiering om in deze markt te stappen. - Als er een financieringsmogelijkheid voor kleine VvE's kan worden gecreëerd zijn er aanvullend aanzienlijke inspanningen nodig om VvE's er ook goed gebruik van te kunnen laten maken." "Voor het renoveren en energie zuiniger maken van VvE's met minder dan 10 eigenaren zijn er op dit moment in Nederland geen financieringsmogelijkheden vanuit de markt. Private partijen vinden financiering te risicovol en handelingskosten te hoog. Ook de beschikbare publiek-private fondsen, zoals het Nationaal Energiebesparinsfonds (NEF), bieden nu geen financieringsmogelijkheden voor kleine VvE's. De woningenvoorraad in de stedelijke gebieden van de regio bestaat voor een groot deel uit VvE's. Een groot aandeel daarvan is onderdeel van een kleine VvE. In Rotterdam en Den Haag gaat het gezamenlijk om meer dan 100.000. Om het energieverbruik in stedelijk gebied terug te dringen, het woonconfort te verhogen en de energielasten te beperken zijn investeringen door kleine VvE's noodzakelijk. Door het (verplicht) opstellen van meerjaren onderhoudsplannen (MJOP's) worden VvE's steeds meer gedwongen planmatig te investeren in onderhoud van de woningen. Voor het geval kleine VvE's geen of onvoldoende eigen middelen bezitten om te investeren in energie besparende maatregelen wordt een financieringsmogelijkheid verkend, die bij voorkeur in de hele regio of zelf landelijk kan functioneren. Voor het creeren van een financieringsmogelijkheid wordt bij voorkeur de aansluiting gezocht bij bestaande (landelijke) fondsen om de opzet en uitvoeringskosten zo laag mogelijk te houden. Bij deze verkenning wordt daarom ook gekeken hoe het fonds voor kleine VvE's dat in oprichting is bij de gemeenten Den Haag gaat functioneren.  Als er al een financieringsmogelijkheid voor kleine VvE's kan worden gecreerd zijn er wel aanzienlijke inspanningen nodig om VvE's er ook goed gebruik van te kunnen laten maken. De VvE's moeten worden begeleid bij het maken van keuzes voor energie besparende maatregelen en het organiseren vande financering. De bestaande VvE-balies in de regio kunnen daar een belangrijke rol in spelen. Die zullen dan waarschijnlijk wel extra middelen tot hun beschikking moeten krijgen. Het begeleiden van VvE's bij het nemen van verduurzamingsmaatregelen wordt idoor de MRDH in 2017 al ondersteund via het Interreg project E=0. " "-" "-" "-" "-" "Mijlpaal" "Aansluiting bij bestaande nationale fondsen wordt als eerste verder uitgewerkt naar een voorstel voor een concrete pilot met enkele kleine vve's in de regio." "29 02 2016" "behaald" "Start pilot met financiering van kleine VvE's" "Een voorstel voor een pilot met 10 kleine vve's in Rotterdam is uitgewerkt en aangeboden aan private financiers. Private financiering met een gedeeltelijke overheidsgarantie bleek niet haalbaar." "30 09 2016" "niet behaald" "Verkenning private finaniceringsmogelijkheden" "Na het mislukken van het opzetten van de regionale pilot wordt bij private financiers verkend wat de mogelijkheden zijn voor financiering van kleine vve's. Daaruit is gebleken dat het beste aangesloten kan worden bij de landelijke overlegtafel die vo" "31 03 2017" "open" "Ondersteuning van 15 VvE's in de regio met Europese Interreg subsidie" "In samenwerking met een tiental gemeenten van de MRDH wordt bij circa 15 VvE's ondersteuning geboden voor het nemen van energiebesparende maatregelen. Dit vindt plaats vanuit het Interreg E=0 project." "30 12 2017" "open" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "In het tweede kwartaal van 2017 wordt op landelijk niveau gesproken tussen diverse overheidspartijen en private financiers over financiering van VvE's. IN samenwerking tussen de gemeente Rotterdam en Den Haag wordt bekeken hoe hier goed bij aangesloten kan worden. In de tweede helft van 2017 wordt gestart met advisering van de VvE's in het kader van het Interreg E=0 project." "N.v.t." "-" "-" "-" "-" "Lucas" "Vokurka" "-" "-" "-" "Broer" "Duursma" "-" "-" "-" "Gepubliceerd" " [matthijselfers]" "-" "Vernieuwen energie" "Vlaardingen,Midden-Delfland,Maassluis,Rotterdam,Westland,Pijnacker-Nootdorp,Schiedam,Hellevoetsluis,Delft,Den Haag,Zoetermeer,Leidschendam-Voorburg,Westvoorne,Rijswijk,Wassenaar,Barendrecht,Nissewaard,Ridderkerk,Capelle aan den IJssel,Lansingerland,Krimpen aan den IJssel,Brielle,Albrandswaard" "18" "01 09 2017" "Geothermie" "Ja" "-" "Realisering aardwarmteprojecten in Zuid-Holland" "-" "Realisering van aardwarmteprojecten. Vanaf 2017 jaarlijks 2 à 3 aardwarmteboringen realiseren. Het einddoel is dat er in 2025 er als gevolg van deze versnelling ca. 12 PJ duurzame warmte is gerealiseerd. Daarmee wordt de regio koploper in Europa als het gaat om toepassing van aardwarmte. Dit biedt ook kansen voor kennis en techniek. Kennisinstellingen en installatiebedrijven kunnen hierdoor een leidende positie krijgen als het gaat om aardwarmte. Verder biedt de verduurzaming kansen om innovaties toe te passen zoals power to heat en smart grids. De opgave vergt een actieve rol van private partijen als systeemontwikkelaar, -integrator en operator. Afnemers (vooral glastuinbouw en huishoudens) moet een interssante propositie worden voorgelegd om hen over te doen omschakelen van gas naar warmte. Met de aardwarmte verwarmen 49 Westlandse bedrijven straks hun kassen en gebouwen.  " "700000000" "700000000" "-" "-" "Project Vogelaar" "Project Vogelaer (Westland) levert warmte vanaf medio april 2017" "31 03 2017" "behaald" "Projecte Natures" "Project Natures zal zomer 2017 warmte leveren" "31 08 2017" "open" "Project Trias" "Project Trias (Naaldwijk) start met boren in juni" "31 05 2017" "open" "Afronding" "Het einddoel is dat er in 2025 er ca. 12 PJ duurzame warmte is gerealiseerd" "30 12 2025" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "Realisering van ca. 3 projecten per jaar" "Han Weber (Provincie Zuid-Holland), Theo Duijvesteijn (Westland), bestuur GPWO, private bestuurders." "-" "-" "-" "-" "Annelies" "van Ewijk (Provincie Zuid-Holland)" "-" "-" "-" "Tanja" "Haring (Provincie Zuid-Holland)" "-" "-" "-" "Gepubliceerd" "Bas van Vugt [provinciezuidholland]" "-" "Vernieuwen energie" "Leiden,Vlaardingen,Midden-Delfland,Maassluis,Rotterdam,Westland,Pijnacker-Nootdorp,Schiedam,Hellevoetsluis,Delft,Den Haag,Zoetermeer,Leidschendam-Voorburg,Westvoorne,Dordrecht,Rijswijk,Wassenaar,Barendrecht,Nissewaard,Ridderkerk,Capelle aan den IJssel,Lansingerland,Krimpen aan den IJssel,Brielle,Albrandswaard" "17" "07 09 2017" "Windenergie" "-" "-" "Realisatie van 735,5 MW opgesteld vermogen windenergie op land in Zuid-Holland eind 2020." "-" "Meer molens, minder fossielOm de klimaatdoelstellingen te halen, moeten we af van fossiele brandstoffen. Door windmolens opgewekte elektriciteit vervangt fossiel opgewerkte energie. Landelijk is tussen Rijk en provincies afgesproken 6000 MW capaciteit windenergie op land in 2020 te realiseren. 735,5 MW windenergie in Zuid-HollandZuid-Holland heeft op zich genomen 735,5 MW windenergie op land te laten realiseren. Begin 2016 was al 350 MW gerealiseerd. Er is dus nog een kleine 400 MW te gaan. De realisatie daarvan is afgesproken in het Havenconvenant (300 MW), het Convenant Stadsregio Rotterdam (150 MW), met Goeree-Overflakkee (225 MW) en nog een 10-tal overeenkomsten met gemeenten. Partners in uitvoeringRealisatie van de taakstelling is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van Rijk, provincie, gemeenten en ontwikkelaars. Deze zijn samen verantwoordelijk voor de tijdige ruimtelijke vastlegging en/of vergunningverlening." "600000000" "-" "-" "-" "Windopgave Rotterdam" "Ruimtelijke vastlegging windopgave stadsregio Rotterdam (minimaal 150MW) in Verordening Ruimte. Op basis van Convenant windenergie Stadsregio Rotterdam (2013) hebben de gemeenten zich vastgelegd op realisatie 150 MW vermogen in 2020. Locaties in VRM" "29 11 2017" "behaald" "Afspraken met stadsregio Rotterdam" "De realisatie van windenergie is gezamenlijke verantwoordelijkheid van provincie, gemeenten en ontwikkelaars. Provincie wil regie op de uitvoering zoveel mogelijk bij de gemeenten laten. Hierover moeten afspraken worden gemaakt en mijlpalen afgesprok" "04 04 2016" "behaald" "Voortgang 2017" "Jaarlijks rapporteren GS aan PS over de voortgang van de realisatie van de met het Rijk overeengekomen windenergieopgave. Deze informatie geeft ook de input voor de landelijke Monitor Wind op Land (opgesteld door RVO)." "30 12 2017" "open" "herziening VRM wind" "Vaststelling van de partiële herziening VRM windenergie door PS in november 2017. Ruimtelijke vastlegging windopgave stadsregio Rotterdam (minimaal 150MW) in Verordening Ruimte. Vaststelling partiële herziening VRM windenergie door PS in november 201" "29 11 2017" "open" "2" "Jaarlijks rapporteren GS aan PS over de voortgang van de realisatie van de met het Rijk overeengekomen windenergieopgave. Deze informatie geeft ook de input voor de landelijke Monitor Wind op Land (opgesteld door RVO)." "30 12 2018" "open" "Realisatie 635,5 MW" "Landelijk is tussen Rijk en provincie afgesproken 6000 MW capaciteit windenergie op land in 2020 te realiseren. Zuid-Holland heeft taakstelling van 735,5 MW." "30 12 2020" "open" "-" "Han Weber (Provincie Zuid-Holland)" "Adri Bom-Lemstra (Provincie Zuid-Holland)" "-" "-" "-" "Annelies" "van Ewijk (Provincie Zuid-Holland)" "-" "-" "-" "Hans" "Geerders (Provincie Zuid-Holland)" "-" "-" "-" "Gepubliceerd" "Bas van Vugt [provinciezuidholland]" "-" "Vernieuwen energie" "Vlaardingen,Maassluis,Rotterdam,Schiedam,Hellevoetsluis,Westvoorne,Barendrecht,Nissewaard,Ridderkerk,Capelle aan den IJssel,Lansingerland,Krimpen aan den IJssel,Brielle,Albrandswaard" "16" "01 09 2017" "Zon" "-" "-" "In 2015 werd er in Zuid-Holland 0,6 PetaJoule aan zonne-energie opgewekt. Doelstelling voor 2020 is 1,5 PJ liggen." "-" "Om het resultaat te behalen, gaat de voorkeur uit naar zonne-energie op daken en zonne-energie in de bebouwde ruimte. In het buitengebied gaat de voorkeur van de provincie uit naar meervoudig ruimtegebruik door benutting van bebouwing, agrarische bouwblokken, langs of tussen infrastructuur (incl. parkeerplaatsen), voormalige stortplaatsen. Uitgangspunt bij plaatsing zijn de richtlijnen van ruimtelijke kwaliteit. Een terughoudende benadering is er voor zonnevelden in de open ruimte. Zonnevelden sluiten andere functies op dezelfde plaats nagenoeg uit. Ze hebben in beginsel een duidelijke invloed op de kwaliteit van het landschap en beperken de ruimte voor onder andere voedselproductie. In de provincie Zuid-Holland is onbebouwde ruimte een schaars en waardevol goed. Om kansen en dilemma’s scherper in beeld te krijgen, biedt de provincie op dit moment enige experimenteerruimte voor velden buiten de voorkeurslocaties zoals bij dorps en stadsranden, pauze landschappen (niet ingevulde maar wel bestemde locaties), op water, knikpuntgebieden, combinatie energielandschappen. Samen met Deltalinqs is een traject uitgezet om de toepassing van zonnepanelen op de grote daken in de haven te vergroten. In eerste instantie wordt specifiek de ditributiesector benaderd en worden er algemene (makel/schakel)bijeenkomsten voor geinteresseerden georganiseerd. Ook in andere regio's wordden dit soort bijeenkomsten georganiseerd (Holland Rijnland en Midden Holland)." "-" "-" "-" "-" "Pilots Goeree" "In 2017 worden diverse pilots gestart. Onderzocht worden diverse mogelijkheden waaronder op Goeree (3x), bij diverse stortplaatsen (Dordrecht en Rotterdam) en diverse andere locaties (suikerfabriek Binnenmaas,de geluidswal bij Rotterdam, langs de N11" "30 12 2017" "open" "Vaststellen strategie" "Begin 2017 is de ruimtelijke strategie t.a.v. zonne-energie vastgesteld" "31 12 2016" "behaald" "Pilots stortplaatsen" "In 2017 worden diverse pilots gestart. Onderzocht worden diverse mogelijkheden waaronder bij diverse stortplaatsen (Dordrecht en Rotterdam)" "30 12 2017" "open" "Pilot suikerfabriek" "In 2017 worden diverse pilots gestart. Onderzocht worden diverse mogelijkheden waaronder op de locatie suikerfabriek Binnenmaas" "30 12 2017" "open" "1" "In 2017 worden diverse pilots gestart. Onderzocht worden diverse mogelijkheden waaronder de geluidswal bij Rotterdam langs de N11" "30 12 2017" "open" "Realisate 1,5 PJ" "Doelstelling voor 2020 is 1,5 PJ liggen" "30 12 2020" "open" "diverse pilots in 2017, ruimtelijke strategie in 2017. Onderzocht worden mogelijkheden op Goeree (3x), bij diverse stortplaatsen (Dordrecht en Rotterdam) en diverse andere locaties (suikerfabriek Binnenmaas,de geluidswal bij Rotterdam, langs de N11 e" "Han Weber (Provincie Zuid-Holland)" "Adri Bom-Lemstra (Provincie Zuid-Holland)" "-" "-" "-" "Annelies" "van Ewijk (Provincie Zuid-Holland)" "-" "-" "-" "Edwin" "Perdijk (Provincie Zuid-Holland)" "-" "-" "-" "Gepubliceerd" "Bas van Vugt [provinciezuidholland]" "-" "Vernieuwen energie" "Leiden,Vlaardingen,Midden-Delfland,Maassluis,Rotterdam,Westland,Pijnacker-Nootdorp,Schiedam,Hellevoetsluis,Delft,Den Haag,Zoetermeer,Leidschendam-Voorburg,Westvoorne,Dordrecht,Rijswijk,Wassenaar,Barendrecht,Nissewaard,Ridderkerk,Capelle aan den IJssel,Lansingerland,Krimpen aan den IJssel,Brielle,Albrandswaard" "11" "27 07 2017" "Lokale distributie netwerken" "-" "-" "Lokale warmtedistributienetwerken die huishoudens en bedrijven voorzien van duurzame warmte." "-" "Van het gas los Om de klimaatdoelstellingen te halen, moeten we af van fossiele brandstoffen. Het gebruik van restwarmte is een grote kans om de warmtebehoefte in woningen en bij bedrijven te verduurzamen. Met lokale warmtedistributienetwerken kunnen we huishoudens en bedrijven voorzien van duurzame warmte. Opvangen pieken en dalen in energiebehoefte Door verschillende lokale warmtebronnen aan elkaar te koppelen, worden pieken en dalen in de energiebehoefte beter opgevangen. Er ontstaan dan netwerken gevoed met aardwarmte, warmte uit biomassa en restwarmte uit datacenters, andere lokale bedrijven en kassen. Het provinciaal Warmtenetwerk is daarin de basis. Overigens zullen ook zelfstandige netwerken blijven bestaan. Samenwerking overheden en bedrijven De netwerken worden vaak door overheden opgezet, maar ook warmteleverende bedrijven, grootgebruikers met eigen bronnen (geothermie) en woningcorporaties zijn betrokken bij de deelprojecten." "60000000" "60000000" "60000000" "-" "Actieplan lokale netwerken" "Het actieplan wordt vastgesteld." "30 11 2016" "behaald" "Dordrecht realisatie lokaal net" "In Dordrecht is de realisatie van een lokaal warmtenetwerk aan de gang." "30 04 2017" "behaald" "Dordrecht warmte uit afval" "In Dordrecht wordt de restwarmte uit de afvalverbrandingsinstallatie HVC aan het lokaal warmtenetwerk gekoppeld. Zie ook 'Uitbreiding HVC Warmtenet Dordrecht naar Papendrecht'" "26 10 2017" "open" "Vruchtenbuurt Den Haag" "Aanvraag subsidie voor de realisatie van een warmtenetwerk in de Vruchtenbuurt in De Haag ingediend" "30 08 2017" "open" "3" "Ondertekening van de overeenkomst tussen Provincie en Sliedrecht om een lokaal warmtenetwerk te realiseren." "09 10 2017" "open" "-" "-" "-" "-" "-" "Han" "Weber (Provincie Zuid-Holland)" "-" "-" "-" "Annelies" "van Ewijk (Provincie Zuid-Holland)" "-" "-" "-" "Gerdien" "Priester (Provincie Zuid-Holland)" "-" "-" "-" "Gepubliceerd" "Bas van Vugt [provinciezuidholland]" "-" "Vernieuwen energie" "Leiden,Vlaardingen,Midden-Delfland,Maassluis,Rotterdam,Westland,Pijnacker-Nootdorp,Schiedam,Hellevoetsluis,Delft,Den Haag,Zoetermeer,Leidschendam-Voorburg,Westvoorne,Dordrecht,Rijswijk,Wassenaar,Barendrecht,Nissewaard,Ridderkerk,Capelle aan den IJssel,Lansingerland,Krimpen aan den IJssel,Brielle,Albrandswaard"