"Cid" "Aangepast" "Titel" "Utgelicht" "Website" "Resultaat" "Mogelijke knelpunten" "Karakterisering" "Benodigd" "Toegezegd" "Publiek" "Privaat" "Titel mijlpaal 1" "Uitleg mijlpaal 1" "Datum mijlpaal 1" "Status mijlpaal 1" "Titel mijlpaal 2" "Uitleg mijlpaal 2" "Datum mijlpaal 2" "Status mijlpaal 2" "Titel mijlpaal 3" "Uitleg mijlpaal 3" "Datum mijlpaal 3" "Status mijlpaal 3" "Titel mijlpaal 4" "Uitleg mijlpaal 4" "Datum mijlpaal 4" "Status mijlpaal 4" "Titel mijlpaal 5" "Uitleg mijlpaal 5" "Datum mijlpaal 5" "Status mijlpaal 5" "Titel mijlpaal 6" "Uitleg mijlpaal 6" "Datum mijlpaal 6" "Status mijlpaal 6" "planning" "Bestuurlijk voornaam" "Bestuurlijk achternaam" "Bestuurlijk email" "Bestuurlijk telefoon" "Bestuurlijk linkedin" "Ambtelijk voornaam" "Ambtelijk achternaam" "Ambtelijk email" "Ambtelijk telefoon" "Ambtelijk linkedin" "Projectleider voornaam" "Projectleider achternaam" "Projectleider email" "Projectleider telefoon" "Projectleider linkedin" "Publicatie status" "Auteur" "Regio" "Vernieuwingsspoor" "Gemeente" "6" "30 06 2016" "Verduurzaming woningen VVE's" "-" "-" "Financieringsmogelijkheid voor energiebesparende maatregelen voor kleine VvE's" "-" "Voor het renoveren en energie zuiniger maken van VvE's met minder dan 10 eigenaren zijn er op dit moment in Nederland geen financieringsmogelijkheden vanuit de markt. Private banken vinden financiering te risicovol en handelingskosten te hoog. Ook de beschikbare publiek-private fondsen bieden nu geen financieringsmogelijkheden voor kleine VvE's. De woningenvoorraad in de stedelijke gebieden van de regio bestaat voor een groot deel uit (kleine) VvE's. woningen. Een groot aandeel daarvan is onderdeel van een kleine VvE. In Rotterdam en Den Haag gaat het gezamenlijk om meer dan 100.000. Om het energieverbruik in stedelijk gebied terug te dringen, het woonconfort te verhogen en de energielasten te beperken zijn investeringen door kleine VvE's noodzakelijk. Door het (verplicht) opstellen van meerjaren onderhoudsplannen (MJOP's) worden VvE's steeds meer gedwongen planmatig te investeren in onderhoud van de woningen. Voor het geval kleine VvE's geen of onvoldoende eigen middelen bezitten om te investeren in energie besparende maatregelen wordt door Rotterdam en Den Haag een financieringsmogelijkheid gecreerd, die bij voorkeur in de hele regio of zelf landelijk kan functioneren. Dit vindt plaats naast het fonds voor kleine VvE's dat in oprichting is bij de gemeenten Den Haag. Voor het creeren van een financieringsmogelijkheid wordt bij voorkeur de aansluiting gezocht bij bestaande (landelijke) fondsen om de opzet en uitvoeringskosten zo laag mogelijk te houden. Een (regionaal) waarborgfonds of garantstelling is mogelijk noodzakelijk om de (private) financiering vanuit bestaande fondsen voor kleine VvE's mogelijk te maken. Een globale inschatting gaat uit van een garantie van ongeveer € 2 miljoen om investeringen in ongeveer 10.000 woningen in de regio mogelijk te maken ter waarde van een bedrag van ongeveer €50 miljoen. Als er een financieringsmogelijkheid voor kleine VvE's kan worden gecreerd zijn er wel aanzienlijke inspanningen nodig om VvE's er ook goed gebruik van te kunnen laten maken. De VvE's moten worden begeleid bij het maken van keuzes voor energie besparende maatregelen en het organiseren vande financering. De bestaande VvE-balies in de regio kunnen daar een belangrijke rol in spelen. Die zullen dan waarschijnlijk wel extra middelen tot hun beschikking moeten krijgen." "2100000" "-" "-" "-" "Mijlpaal" "verkenning financieringsmogelijkheden," "01 03 2016" "-" "Mijlpaal" "gesprekken met nationale fondsen voor financiering van kleine VvE's." "01 06 2016" "-" "Mijlpaal" "zicht op noodzaak en omvang van (regionaal) waarborgfonds" "01 07 2016" "-" "Mijlpaal" "financiering voor waarborgfonds organiseren" "01 08 2016" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "1 maart - verkenning financieringsmogelijkheden.1 juni -gesprekken met nationale fondsen voor financiering van kleine VvE's. 1 juli - zicht op noodzaak en omvang van (regionaal) waarborgfonds 2e helft 2016 - financiering voor waarborgfonds organisere" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "Gepubliceerd" "Brenno Visser [developer]" "-" "Toonaangevende duurzaamheid" "Leiden,Vlaardingen,Midden-Delfland,Maassluis,Rotterdam,Westland,Pijnacker-Nootdorp,Schiedam,Hellevoetsluis,Delft,Den Haag,Zoetermeer,Leidschendam-Voorburg,Westvoorne,Dordrecht,Rijswijk,Wassenaar,Barendrecht,Nissewaard,Ridderkerk,Capelle aan den IJssel,Lansingerland,Krimpen aan den IJssel,Brielle,Albrandswaard" "2" "28 06 2016" "Delft Zuid- Schiedam" "-" "-" "Traject Leiden - Den Haag - Delft - Rotterdam - Dordrecht volledig viersporig maken" "-" "De verbinding wordt tot de capaciteit belast. In 2023 is de dienstregeling gevoelig voor vertragingen, welke op hun beurt weer tot meerdere vertragingen leiden. Het project is nodig om een robuuste en betrouwbare exploitatie mogelijk te maken. Met vier sporen ontstaat er ruimte voor groei en voor het mogelijk maken van internationale treinverbindingen. Het project geeft invulling aan het versterken van de agglomeratiekracht." "250000000" "-" "-" "-" "Onderbouwing nut en noodzaak" "Rapport onderbouwing nut en noodzaak" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "2025" "Minister van Infrastructuur & Milieu, Floor Vermeulen, Pex Langenberg/, Tom de Bruijn, Hans Horlings" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "Gepubliceerd" " [tombootmrdh]" "-" "Connectiviteit" "Schiedam,Delft" "182" "28 06 2016" "Proeftuin Delta innovaties ZH" "-" "-" "Het via showcases tonen van innovaties op het gebied waterveiligheid waarin nauwe betrokkenheid wordt beoogd van het MKB." "-" "Opzetten proeftuinen en showcases." "4000000" "4000000" "-" "-" "Vaststelling bestemmingsplan + toekenning Breeam Certificaat" "-" "31 03 2016" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "Project is reeds gestart. Oplevering van projecten in fases uiterlijk december 2020" "Piet Sleeking" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "Gepubliceerd" "Ivar Branderhorst [ivaradmin]" "-" "Vernieuwing economie" "Delft" "1" "28 06 2016" "Rijswijk - Delft Zuid" "-" "-" "Realisatie tweede tunnel" "-" "De tunnel met twee sporen op dit traject is in 2015 geopend. De ruwbouw van de tweede tunnel, die viersporigheid realiseert, is gestart. Er is echter nog geen Tracébelsuit genomen. " "240000000" "240000000" "-" "-" "Tracébesluit" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "2023" "Minister van Infrastructuur & Milieu, Floor Vermeulen, Pex Langenberg, Tom de Bruijn" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "Gepubliceerd" " [tombootmrdh]" "-" "Connectiviteit" "Delft,Rijswijk" "9" "27 06 2016" "Cluster West" "-" "-" "Cluster West maakt deel uit van de warmterotonde voor de Zuidelijk Randstad. Warmte levert een bijdrage aan realisatie van 14% duurzame energie (doelstelling uit Nationaal Energie Akkoord (NEA)." "Najaar 2016: go/nogo op basis van haalbaarheidsverkenningen drie deelprojecten. 2017: gedetailleerde uitwerking (engineering). Realisering vanaf begin 2018." "Binnen Cluster West worden drie deeltrajecten uitgewerkt: 1. Leiding over West (primair gericht op levering van restwarmte aan het Westland), 2. Leiding door het Midden (gericht op warmtelevering aan Delft-Den Haag), 3. Leiding door de Haven (warmtelevering en -afname binnen het havengebied). Trekkers van de deelprojecten zijn: Havenbedrijf (1), Eneco(2), Warmtebedrijf (3). Aan de aanbodzijde wordt het restwarmtepotentieel bij de bedrijven in de haven in beeld gebracht. Aan de vraagzijde worden afzetmogelijkheden voor warmte in kaartgebracht op bais van warmtekansenkaarten. De huidige fase van Cluster West loopt tot najaar 2016 - dan wordt een go/nogo beslissing genomen over gedetailleerde nader uitwerking van de drie deelprojecten - deze worden hierbij in samenhang bezien." "450000000" "135000000" "-" "-" "Bestuurlijk besluitmoment" "go/nogo op basis van haalbaarheidsverkenningen drie deelprojecten." "01 10 2016" "-" "Mijlpaal" "gedetailleerde uitwerking (engineering)." "01 01 2017" "-" "Start uitvoering" "Realisering" "01 01 2018" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "Najaar 2016: go/nogo op basis van haalbaarheidsverkenningen drie deelprojecten. 2017: gedetailleerde uitwerking (engineering). Realisering vanaf begin 2018." "Han Weber, Pex Langenberg, Joris Wijsmuller, Theo Duijvestijn, Stephan Brandligt, (+ HbR, WBR en Eneco)" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "Gepubliceerd" "Brenno Visser [developer]" "-" "Toonaangevende duurzaamheid" "Westland" "55" "01 01 1970" "HOV Delft - Oostland - Rotterdam" "-" "-" "Snelle HOV-busverbindingen Delft - Oostland, Zoetermeer, Rotterdam-The Hague Airport en Noordrand Rotterdam" "- Dit project is als studie ook opgenomen in de Uitvoeringsagenda Agenda Bereikbaarheid van de MRDH. - Studie Netwerkvisie RandstadRail (Va): juli 2016 - februari 2017" "- Verknopen van het OV-lijnennet van de voormalige Stadgewesten Haaglanden en Rotterdam. - Verbinden van werkgelegenheid van de Campus TU en Sciencepark Technopolis met de woonwijken ten oosten van Delft. - Verbinden van de Campus TU en Sciencepark Technopolis met de luchthaven RTHA" "5000000" "-" "-" "-" "Mijlpaal" "Dit project is als studie ook opgenomen in de Uitvoeringsagenda Agenda Bereikbaarheid van de MRDH. Studie Netwerkvisie RandstadRail (Va)." "01 07 2016" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "- Dit project is als studie ook opgenomen in de Uitvoeringsagenda Agenda Bereikbaarheid van de MRDH. - Studie Netwerkvisie RandstadRail (Va): juli 2016 - februari 2017" "L. Harpe" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "Gepubliceerd" "Brenno Visser [developer]" "-" "Connectiviteit" "Rotterdam,Pijnacker-Nootdorp,Delft,Lansingerland" "18" "27 06 2016" "Geothermie" "-" "-" "Realisering aardwarmteprojecten in Zuid-Holland" "Realisering van ca. 3 projecten per jaar" "Realisering van aardwarmteprojecten. Vanaf 2017 jaarlijks 2 à 3 aardwarmteboringen realiseren. Het einddoel is dat er in 2025 er als gevolg van deze versnelling ca. 12 PJ duurzame warmte worden gerealiseerd. Daarmee wordt de regio koploper in Europa als het gaat om toepassing van aardwarmte. Dit biedt ook kansen voor kennis en techniek. Kennisinstellingen en installatiebedrijven kunnen hierdoor een leidende positie krijgen als het gaat om aardwarmte. Verder biedt de verduurzaming kansen om innovaties toe te passen zoals power to heat en smart grids. De opgave vergt een actieve rol van private partijen als systeemontwikkelaar, -integrator en operator. Afnemers (vooral glastuinbouw en huishoudens) moet een interssante propositie worden voorgelegd om hen over te doen omschakelen van gas naar warmte." "700000000" "700000000" "-" "-" "Mijlpaal" "Realisering van ca. 3 projecten per jaar" "01 01 2017" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "Realisering van ca. 3 projecten per jaar" "Han Weber (PZH), Theo Duijvesteijn (Westland), bestuur GPWO, private bestuurders." "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "Gepubliceerd" "Brenno Visser [developer]" "-" "Toonaangevende duurzaamheid" "Leiden,Vlaardingen,Midden-Delfland,Maassluis,Rotterdam,Westland,Pijnacker-Nootdorp,Schiedam,Hellevoetsluis,Delft,Den Haag,Zoetermeer,Leidschendam-Voorburg,Westvoorne,Dordrecht,Rijswijk,Wassenaar,Barendrecht,Nissewaard,Ridderkerk,Capelle aan den IJssel,Lansingerland,Krimpen aan den IJssel,Brielle,Albrandswaard" "33" "04 07 2016" "Laadpalen elektrisch vervoer" "-" "-" "De ambitie van de regiogemeenten is een toename van het aantal laadpalen op de openbare weg met 3.000 tot eind 2018." "-" "De regiogemeenten van de MRDH hebben de bestuurlijke ambitie een bijdrage te leveren aan de uitbreiding van het netwerk van laadpalen, om daarmee de kostenverlaging en groei van het wagenpark mogelijk te maken en een bijdrage te leveren aan het versterken van de regionale kenniseconomie. Hiertoe is met elkaar de ambitie afgesproken de laadinfrastructuur de komende 3 jaar met 3.000 uit te breiden. Daarbij is door de afzonderlijke gemeenten een keuze gemaakt voor het vergunningenmodel, het opdrachtmodel of het concessiemodel. De MRDH heeft namens de regiogemeenten een rijksbijdrage aangevraagd. Toch is het daadwerkelijk realiseren van de ambitie nog een forse opgave, niet alleen organisatisch maar ook financiëel." "8000000" "8000000" "-" "-" "Bestuurlijk besluitmoment" "vaststelling rijksbijdrage vermoedelijk € 2,3 miljoen." "01 07 2016" "-" "Mijlpaal" "aanbesteding Rotterdam voor 15 gemeenten (circa 1.800 palen)" "01 09 2016" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "1 juli vaststelling rijksbijdrage vermoedelijk € 2,3 miljoen. 1 augustus aanbesteding Rotterdam voor 15 gemeenten (circa 1.800 palen)" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "Gepubliceerd" "Brenno Visser [developer]" "-" "Toonaangevende duurzaamheid" "Leiden,Vlaardingen,Midden-Delfland,Maassluis,Rotterdam,Westland,Pijnacker-Nootdorp,Schiedam,Hellevoetsluis,Delft,Den Haag,Zoetermeer,Leidschendam-Voorburg,Westvoorne,Dordrecht,Rijswijk,Wassenaar,Barendrecht,Nissewaard,Ridderkerk,Capelle aan den IJssel,Lansingerland,Krimpen aan den IJssel,Brielle,Albrandswaard" "11" "27 06 2016" "Lokale distributie netwerken" "-" "-" "Lokale warmtedistributienetwerken" "Voor eind 2016 wordt actieplan vastgesteld." "Realisering van lokale warmtedistributienetwerken, op basis van voeding uit aardwarmte, warmte uit biomassa, restwarmte uit datacenters, andere lokale bedrijven en kassen. Inzicht in lokale warmtebronnen en afzetmogelijkheden voor warmte (behoefte) wordt in kaartgebracht op basis van warmtekansenkaarten. Door het verbinden van aanbod met vraag ontstaan lokale warmtenetwerken ("kralen"). Door het rijgen van deze kralen ontstaat een groot warmtenetwerk, waarbij de warmterotonde als de backbone (relatie met 3.1 en 3.2. cluster Oost en West) kan dienen. Overigens zullen ook stand-alone projecten tot stand komen." "60000000" "60000000" "-" "-" "Mijlpaal" "actieplan vastgesteld." "01 12 2016" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "Voor eind 2016 wordt actieplan vastgesteld." "Han Weber, gedeputeerde Energie" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "Gepubliceerd" "Brenno Visser [developer]" "-" "Toonaangevende duurzaamheid" "Leiden,Vlaardingen,Midden-Delfland,Maassluis,Rotterdam,Westland,Pijnacker-Nootdorp,Schiedam,Hellevoetsluis,Delft,Den Haag,Zoetermeer,Leidschendam-Voorburg,Westvoorne,Dordrecht,Rijswijk,Wassenaar,Barendrecht,Nissewaard,Ridderkerk,Capelle aan den IJssel,Lansingerland,Krimpen aan den IJssel,Brielle,Albrandswaard" "16" "27 06 2016" "Zon" "-" "-" "Nu wordt er in ZH 0,2 PJ aan zonne-energie opgewekt. Doelstelling voor 2020 zal tussen de 0,5 en 1,5 PJ liggen." "diverse pilots in 2017, ruimtelijke strategie in 2017. Onderzocht worden mogelijkheden op Goeree (3x), bij diverse stortplaatsen (Dordrecht en Rotterdam) en diverse andere locaties (suikerfabriek Binnenmaas,de geluidswal bij Rotterdam, langs de N11 en bij Zuidplas)." "In het buitengebied gaat de voorkeur van de provincie uit naar meervoudig ruimtegebruik door benutting van bebouwing, agrarische bouwblokken, infrastructuur, voormalige stortplaatsen en (nader te bepalen) restruimtes. Omdat zonnevelden een relatief nieuw fenomeen zijn, wil de provincie onder voorwaarden ruimte bieden voor ‘bottom up’-initiatieven. De ervaringen hiermee kunnen aanleiding zijn om te bezien of zonnevelden in de onbebouwde ruimte in bepaalde gevallen alsnog mogelijk gemaakt kunnen worden, indachtig de richtlijnen voor ruimtelijke kwaliteit. Hierbij valt te denken aan gebieden waarvoor op termijn een andere bestemming is voorzien, maar waar die bestemming om diverse redenen vooralsnog niet wordt gerealiseerd.”" "-" "-" "-" "-" "Mijlpaal" "diverse pilots waarbij mogelijkheden worden onderzocht op Goeree (3x), bij diverse stortplaatsen (Dordrecht en Rotterdam) en diverse andere locaties (suikerfabriek Binnenmaas,de geluidswal bij Rotterdam, langs de N11 en bij Zuidplas)." "01 01 2017" "-" "Mijlpaal" "ruimtelijke strategie" "01 01 2017" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "diverse pilots in 2017, ruimtelijke strategie in 2017. Onderzocht worden mogelijkheden op Goeree (3x), bij diverse stortplaatsen (Dordrecht en Rotterdam) en diverse andere locaties (suikerfabriek Binnenmaas,de geluidswal bij Rotterdam, langs de N11 e" "Han Weber, gedeputeerde Energie; Adri Bom-Lemstra, gedeputeerde RO." "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "Gepubliceerd" "Brenno Visser [developer]" "-" "Toonaangevende duurzaamheid" "Leiden,Vlaardingen,Midden-Delfland,Maassluis,Rotterdam,Westland,Pijnacker-Nootdorp,Schiedam,Hellevoetsluis,Delft,Den Haag,Zoetermeer,Leidschendam-Voorburg,Westvoorne,Dordrecht,Rijswijk,Wassenaar,Barendrecht,Nissewaard,Ridderkerk,Capelle aan den IJssel,Lansingerland,Krimpen aan den IJssel,Brielle,Albrandswaard" "19" "30 06 2016" "Glasvezel regio (backbone digitale infrastructuur)" "-" "-" "Het koppelen van alle regionale semi-publieke netwerken en alle datacenters in de regio." "-" "Door het fysiek en organisatorisch koppelen van alle semi-publieke netwerken in de regio ontstaat er een enorme brede basis voor verdere regionale economische versterking. Met dit netwerk worden alle economische knopen in de regio verbonden en voorzien van een onafhankelijk hoogwaardig glasvezelnetwerk dat door gebruikers onafhankelijk naar behoefte kan worden ingericht. Dit wordt versterkt door het koppelen van alle regionale datacenters op dit netwerk en het centraal organiseren van koppelingen en diensten.  Dit regionale netwerk biedt bedrijven de mogelijkheid los van de grote serviceproviders zelf efficiente koppelingen en diensten te ontwikkelen en regionaal in te zetten. Shared services maar ook smart logistics and smart parkmanagement als voorbeelden van virtuele koppelingen ten dienste van de regionale efficiëntie en innovatie. Een goede concurrende hoogwaardige telecommarkt is essentieel voor de next economy. Hoogwaardige telecom infrastructuur is randvoorwaardelijk voor een sterke innovatieve regionale economie. Het in één onafhankelijke  open datastructuur ontwikkellen van dit netwerk biedt concurrentie voordelen door eigenbeheer  en geen afscherming van belangen van commerciële providers." "5000000" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "Project kan snel van start gezien de aanwezigheid van de prioritaire netwerken. Randvoorwaardelijk is de bereidheid tot koppelen, het bestuurlijke support en de organieke samenwerkingsvorm." "Wethouders Economie en Wethouders ondergrond" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "Gepubliceerd" "Brenno Visser [developer]" "-" "Vernieuwing economie" "Leiden,Vlaardingen,Midden-Delfland,Maassluis,Rotterdam,Westland,Pijnacker-Nootdorp,Schiedam,Hellevoetsluis,Delft,Den Haag,Zoetermeer,Leidschendam-Voorburg,Westvoorne,Dordrecht,Rijswijk,Wassenaar,Barendrecht,Nissewaard,Ridderkerk,Capelle aan den IJssel,Lansingerland,Krimpen aan den IJssel,Brielle,Albrandswaard" "22" "04 07 2016" "Delft - ResearchLab TU Campus Delft" "-" "-" "Het inrichten van een onderwijs en onderzoeksfaciliteit voor het rijden van automatische voertuigen in real-life situaties (openlucht, gemengd verkeer)." "-" "ResearchLab Automated Driving Delft is een deels fysieke, deels virtuele testomgeving voor automatische personen- en goederen-vervoersystemen. De testomgeving biedt faciliteiten voor het rijden met en waarnemen van automatische voertuigen in verschillende verkeerssituaties. Zo wordt detailinzicht verkregen in het technisch functioneren, de gebruikers-acceptatie en de wisselwerking in het verkeer (automatisch/niet automatisch, verschillende vervoerwijzen) en aanpakken voor betrouwbare en veilige inzet van automatische voertuigen. Andere (test-) sites kunnen ook van de (control tower) faciliteit gebruik maken. De faciliteit wordt ingezet voor onderwijs en onderzoek (middelbaar tot universitair onderwijs) en bedrijven actief willen in het ontwikkelen van automatische vervoersystemen. De Twizy is een pilot voor een vervoersconcept met gebruik making van aangepaste Renault Twizy, voorzien van techniek van de WEpod. Het CATS project is CATS is een haalbaarheidstudie naar een geavanceerd transport systeem voor werknemers en studenten die aan de TU Delft Campus verbonden zijn,  toeristen, omwonenden en mensen die werken op de Technopolis. " "4920000" "-" "-" "-" "Bestuurlijk besluitmoment" "Principiële ‘go’" "01 11 2016" "-" "Mijlpaal" "Oplevering fase 1: basisinfra en faciliteiten, operationeel" "01 02 2017" "-" "Mijlpaal" "Oplevering fase 2: uitbreiding toegankelijke infrastructuur." "01 05 2017" "-" "Mijlpaal" "Oplevering fase 3: uitbreiding infra & testterrein" "01 10 2017" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "Principiële ‘go’: 1 November 2016. Oplevering fase 1: basisinfra en faciliteiten, operationeel februari 2017. Oplevering fase 2: uitbreiding toegankelijke infrastructuur, mei 2017. Oplevering fase 3: uitbreiding infra & testterrein, oktober 2017." "Prof Theun Baller, decaan 3ME, TU Delft" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "Gepubliceerd" "Brenno Visser [developer]" "-" "Connectiviteit" "Delft" "35" "30 06 2016" "Transformatie kantoren en winkels" "-" "-" "Versterken van de ruimtelijk economische structuur van de MRDH door gerichte interventies in relatie tot transformatie van kantoor- en winkellocaties. Haalbaarheid/business cases incl. financieringsstrategie." "-" "De metropoolregio maakt zich op voor de Next Economy. Voorlopig zijn daar vijf transitiepaden benoemd waarover de Roadmap gaat lopen (towards 1) zero marginal cost 2) zero carbon 3) zero waste 4) greater economic productivity 5) an inclusive economy). Deze NE zal zijn eigen ruimtelijke behoefte hebben. Er moet uitgezocht worden wat deze ruimtelijke behoefte is. Voor deze ruimtelijke behoefte hebben we (o.a.) 16 locaties met veel beschikbare ruimte. Vraag is in hoeverre deze locaties geschikt zijn of gemaakt moeten worden voor de nieuwe vraag. Hoe goed is de match ? Daarbij dient derhalve ook een grondstoffelijke en strategische discussie/onderzoek gevoerd te zijn wat nou de (gewenste) ruimtelijke economische structuur van de metropoolregio is of moet worden ! (Waarbij we de oude economie niet vergeten !). Wat is de ‘ingrijpbehoefte’ op deze locaties?  Wat is nodig om te matchen? Bepaal aan de hand daarvan een financieringsstrategie ten behoeve van een gebiedsontwikkelfonds." "300000000" "240000000" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "zie hiernaast" "René van Hemert" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "Gepubliceerd" "Brenno Visser [developer]" "-" "Vernieuwing economie" "Leiden,Vlaardingen,Midden-Delfland,Maassluis,Rotterdam,Westland,Pijnacker-Nootdorp,Schiedam,Hellevoetsluis,Delft,Den Haag,Zoetermeer,Leidschendam-Voorburg,Westvoorne,Dordrecht,Rijswijk,Wassenaar,Barendrecht,Nissewaard,Ridderkerk,Capelle aan den IJssel,Lansingerland,Krimpen aan den IJssel,Brielle,Albrandswaard" "31" "30 06 2016" "Zero emissie openbaar vervoer" "-" "-" "Rond 2019 inzetten van 20 waterstofbussen in het vervoersgebied van MRDH" "-" "De MRDH gaat voor transitie naar zero emissie busvervoer. Hierbij kiest zij nadrukkelijk niet voor één techniek. Waterstof is één van deze technieken. In januari 2017 is er een tweede Europee call voor waterstofbussen. Nederland wil met 100 waterstofbussen meedoen. 20 zijn bedacht in vervoersgebied van MRDH omdat er nu al een pilot met waterstofbussen loopt bij de MRDH. Als MRDH mee wil doen moet voor 1 januari 2017 financiering geregld zijn. Bij een positief besluit helpt de MRDH mee aan het sneller beschikbaar komen van zero emissie bussen voor mn de langere afstanden. Daarnaast is waterstof een belangrijke energiedrager en kan in die zin een voorname rol spelen in de transitie naar duurzame energie." "8000000" "6000000" "-" "-" "Bestuurlijk besluitmoment" "besluit BC MRDH" "06 07 2016" "-" "Mijlpaal" "inleveren financiele garanties MRDH voor europese call die via ministerie van I&M loopt" "31 12 2016" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "6 juli 2016 besluit BC MRDH. voor jan 2017 inleveren financiele garanties MRDH voor europese call die via ministerie van I&M loopt." "P. J. Langenberg" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "Gepubliceerd" "Brenno Visser [developer]" "-" "Toonaangevende duurzaamheid" "Leiden,Vlaardingen,Midden-Delfland,Maassluis,Rotterdam,Westland,Pijnacker-Nootdorp,Schiedam,Hellevoetsluis,Delft,Den Haag,Zoetermeer,Leidschendam-Voorburg,Westvoorne,Dordrecht,Rijswijk,Wassenaar,Barendrecht,Nissewaard,Ridderkerk,Capelle aan den IJssel,Lansingerland,Krimpen aan den IJssel,Brielle,Albrandswaard" "34" "05 07 2016" "Proeftuinen energietransitie N470 en N211" "-" "-" "De ambitie van de provincie Zuid-Holland is om voorloper te zijn op het gebied van energiebesparing bij de uitvoering van groot onderhoud en om op de lange termijn met het hele areaal fors bij te dragen aan energiebesparingsdoelstellingen" "-" "‘De weg van energietransitie’ is een proeftuin voor productinnovaties en samenwerkingsverbanden om te komen tot een weg die energie bespaart en energie duurzaam opwekt. Hierbij worden maatregelen op ‘objectniveau’ getest op effectiviteit en uitrolbaarheid. Door de directe omgeving van de weg te betrekken bij groot onderhoud kunnen meekoppelkansen worden benut. Succesvolle innovaties worden opgeschaald naar het hele areaal. De N470, die van Delft naar Zoetermeer loopt, ligt In het Europese hart van innovatie. De N211 in het Westland biedt veel kansen voor innovatie in de constructie. Er wordt gekeken naar restwarmte van de glastuinbouw en naar projecten met aardwarmte." "4500000" "4000000" "-" "-" "Mijlpaal" "de voorbereiding van de fysieke realisatie" "30 11 2016" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "Op dit moment staat de voorbereiding van de fysieke realisatie op de planning voor 2016, zodat de wegen in 2017 aangepakt kan worden." "Floor Vermeulen" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "Gepubliceerd" "Brenno Visser [developer]" "-" "Toonaangevende duurzaamheid" "Delft" "73" "29 06 2016" "Campus vastgoed Delft" "-" "-" "Bedrijfsverzamelgebouw met een combinatie van 6000m2 kantoor en 4000m2 laboratorium/clean rooms/ projectruimten met flexibele huurcontracten" "-" "Bedrijfsverzamelgebouw dat doorgroeiende bedrijven uit incubator YES!Delft kan opvangen en huisvesten." "20000000" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "Karel Luyben (TU)" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "Gepubliceerd" "Brenno Visser [developer]" "-" "Vernieuwing economie" "Delft" "74" "04 07 2016" "Bereikbaarheid campus Delft" "-" "-" "Faciliteren van de groei op middellange termijn van de bedrijvigheid op het TU Delft Science Park. Fietsverbinding Station Zuid verbeteren ter ontlasting van de fietsverbinding met station Delft. Autobereikbaarheid verbeteren door fietsverkeer richting TIC meer te verspreiden." "-" "1) A13 aansluiting science park: Faciliteren van de groei op middellange termijn van de bedrijvigheid op het TU Delft Science Park. 2) A13 vierde rijstrook: De extra rijstrook vergroot de capaciteit van de A13 en kan het extra verkeer van TIC Delft verwerken 3) Kruithuisplein vergroten capaciteit: Een betere verkeersafwikkeling. Verkeer op de oost-westrelatie ondervindt minder hinder van de files op de A13. 4) Kruithuisweg - Voorhofdreef ongelijkvloers: Een oplossing voor de filevorming op de Kruithuisweg en een veiliger en betere verkeerafwikkeling voor het kruisend (langzaam) verkeer. 5) Gelatinebrug: Fietsverbinding TU Campus met station Delft zuid, Voorhof en Buitenhof. Het gaat daarbij niet alleen om burg zelf, maar ook het maken van een aansluitend fietspad langs de Schie richting station Delft Zuid en aansluiting op Rotterdamseweg. 6) Gelatine fietstunnel spoor: Fietsverbinding TU Campus met Voorhof en Buitenhof verbeteren. 7) Faradaybrug: Een tweede ontsluiting van TIC Delft via de Schieweg op de N470. Een tweede ontsluiting van bedrijfsterrein Schie-oevers via de Heertjeslaan op de N470. Een betere bereikbaarheid en beide bedrijfsterrein zijn minder kwetsbaar bij verkeersincidenten en bij calamiteiten. Het project omvat naast de brug zelf de aansluiting op de Rotterdamseweg en verbeteren van de fietsinfrastructuur richting Delft Zuid. 8) Faraday fietstunnel spoor: Een directe fietsroute tussen Tanthof, bedrijventerrein Schieoevers zuid en TIC Delft. De huidige omwegfactor is 3. De forse verkorting van de fietsafstand maakt de fiets veel aantrekkelijker. 9) Beatrixlaan - Nijhofflaan ongelijkvloers: Een betere ontsluiting van het hoofdwinkelcentrum "In de Hoven" op het hoofdwegennet. Een verschuiving van verkeerstromen van de Buitenhofdreef, Voorhofdreef en Papsouwselaan naar de Beatrixlaan. 10) TU De laatste kilometer fiets. 11) A13 fietstunnel Ruyven" "305000000" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "2016 - 2025" "F. Vermeulen (PZH), L. Harpe (gem Delft)" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "Gepubliceerd" "Brenno Visser [developer]" "-" "Connectiviteit" "Delft" "85" "01 01 1970" "Stationsgebied" "-" "-" "Voldoende fietsparkeerplaatsen bij de Delftse stations" "Overheden, 2016" "Er is behoefte aan 10.000 tot 14.000 fietsparkeerplaatsen bij de Delftse stations. Spoorzone Delft biedt circa 8.000 plaatsen. Eerde derde stalling Delft CS en extra capaciteit op Delft zuid is nodig" "10000000" "10000000" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "Overheden, 2016" "L. Harpe" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "Gepubliceerd" "Brenno Visser [developer]" "-" "Connectiviteit" "Delft" "87" "01 01 1970" "Dutch Offshore Technology Centre" "-" "-" "Een expertisecentrum met unieke testfaciliteiten voor onderzoek in de offshore industrie, zoals materiaalvermoeiing, robotica, simulatiemodellen, composieten en nieuwe materialen. High pressure facility, seabed lab" "-" "De ambitie is om een sterk, internationaal erkend expertisecentrum te creëren dat cutting edge onderzoek verricht en concrete oplossingen levert voor de offshore industrie. Bedrijfsleven, universiteit en kennisinstellingen werken samen waarbij integratie van een breed scala van technologische disciplines aan de orde is" "30000000" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "Ferrie Förster" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "Gepubliceerd" "Brenno Visser [developer]" "-" "Vernieuwing economie" "Delft" "86" "06 07 2016" "Aerospace Innovation Centre" "-" "-" "Scope. Innovatie in de luchtvaart is een lastig proces door de vele reglementen en eisen op het gebied van veiligheid. Veel van de huidige technologieen bestaan al geruime tijd zonder noemenswaardige vernieuwing ondergaan te hebben. Innovatie in deze sector is daarentegen hard nodig. Jaarlijks groeit de luchtvaart met 5% terwijl de druk van duurzaamheid en veilig vliegen steeds groter wordt. Zoals in bv. de farmaceutische industrie krijgen grote bedrijven in de luchtvaart (die deze sector domineren) dit ook niet voor elkaar. Zij erkennen dit en willen samenwerken met innovatieve start-up's om de benodigde vernieuwing van de grond te krijgen. In Delft en regio ligt de perfecte voedingsbodem om deze vernieuwingsopzet van de grond te krijgen: Faculteit Lucht en Ruimtevaart TU, Luchtvaarttechnologie van Inholland en de branchevereniging van de Nederlandse Luchtvaart Industrie; Netherlands Aerospace Group (NAG). YES!DELFT als Start-up incubator is een voedingbodem voor baanbrekende innovaties die de sector zullen verrijken. Resultaat. Er zal een toename van hoogwaardige regionale werkgelegenheid en meer aviation start-up's ontstaan door in samenwerking met o.a. de TU Delft en InHolland meer ondernemende studenten aan te moedigen om zich te richten op mogelijkheden binnen de luchtvaart. Tevens zullen start-ups verbonden worden met de internationale aviation markt om hun marktkansen te vergroten. Ook bestaande regionale bedrijven zullen profiteren van de innovatiekracht van de start-ups." "-" "Eind juni zal de NAG samen met Starburst een studie van twee maanden uitvoeren om het gehele Nederlandse start-up landschap voor de luchtvaart in kaart te brengen en om vervolgens vast te stellen welke activiteiten vanuit Yes!Delft moeten worden opgezet om meer start-ups te creëren en meer start-ups succesvol naar de luchtvaartmarkt te brengen. Daarbij concentreert de NAG zich met name op het eerste traject en Starburst op het laatste deel. De studie wordt betaald door Airbus en het PIB programma (Partners for International Business). Vervolgens gaat een driejarige projectfase lopen waarbij de NAG en Starburst de luchtvaartindustrie zullen verrijken met start-ups. Daarbij zullen de rollen worden verdeeld. Starburst zal voor de aan Starburst deelnemende grote industrieën de start-ups selecteren en begeleiden. De NAG zal zich richten om het aantal start-ups in Delft te vermeerderen en deze te koppelen aan de sector vanuit het belang van de Nederlandse luchtvaartindustrie in het algemeen (dus ook voor alle niet-aan-Starburst deelnemende bedrijven). Deze activiteiten zullen Delft als een aantrekkelijke regio profileren voor vestiging van start-ups en de daaruit voortkomende bedrijfsactiviteiten. Voor het uitvoeren van activiteiten in de projectfase wordt financiële ondersteuning gevraagd van de lokale en regionale overheid." "650000" "500000" "-" "-" "Mijlpaal" "1) Projectplan en begroting rond 2) Toezegging gemeente Delft van € 30.000,-" "31 05 2016" "-" "Mijlpaal" "3) De commitment van Airbus en het ministerie van EZ om de studie met Starburst uit te voeren. 4) De commitment van de NAG leden om het kantoor te vestigen binnen Yes!Delft. 5) Vestiging en opstart NAG in Yes!Delft. 6) Werkafspraken met TU-Delft en I" "30 06 2016" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "1 juni 2016 1) Projectplan en begroting rond 2) Toezegging gemeente Delft van € 30.000,- 1 Juli 2016 3) De commitment van Airbus en het ministerie van EZ om de studie met Starburst uit te voeren. 4) De commitment van de NAG leden om het kantoor te vestigen binnen Yes!Delft. 5) Vestiging en opstart NAG in Yes!Delft. 6) Werkafspraken met TU-Delft en InHolland." "wethouder Ferrie Förster namens Gemeente Delft" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "Gepubliceerd" "Brenno Visser [developer]" "-" "Vernieuwing economie" "Delft" "88" "25 06 2016" "Biotech campus Delft" "-" "-" "Delft is een belangrijke hotspot voor de ontwikkeling van de biobased economy. Biotech Campus Delft, waar biotechnologische bedrijven en kennisinstellingen samenwerken om dit doel te bewerkstelligen, is opgericht op de TU Delft campus en het terrein van DSM Delft. Innovatie wordt gedreven door de aanwezigheid van de hele innovatieketen: onderzoek, ontwikkeling, opschaling en productie." "-" "Campus voor biotechbedrijven die gezamenlijk gebruik maken van hoogwaardige onderzoeksfaciliteiten." "20000000" "20000000" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "Frank Teeuwisse (DSM)" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "Gepubliceerd" "Brenno Visser [developer]" "-" "Vernieuwing economie" "Delft" "89" "01 01 1970" "Flood Proof Holland" "-" "-" "Klimaatverandering, mondiale bevolkingsgroei en toenemende urbanisatie vragen om effectieve nieuwe oplossingen voor deltatechnologische opgaves. Het Valorisatieprogramma Deltatechnologie & Water (VPdelta) is opgezet vanuit het deltatechnologie cluster in de regio Rotterdam-Delft-Drechtsteden om ondernemerschap te stimuleren en de ontwikkeling van innovatieve delta oplossingen te vermeerderen en te versnellen. VPdelta werkt samen vanuit het hart van de triple-helix aan de ontwikkeling van concrete nieuwe innovaties voor de delta van morgen. Zowel voor Nederlandse opgaves als voor de export." "-" "Uitbreiding van aantal test ’bakken’ en aanleg van een testdijk Innovaties in de watersector sneller naar de markt brengen." "2500000" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "Karel Luyben (TU)" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "Gepubliceerd" "Brenno Visser [developer]" "-" "Vernieuwing economie" "Delft" "90" "27 06 2016" "Proeftuin multi commodity smart grid" "-" "-" "Het Nederlandse elektriciteitsnet zal een grote revisie ondergaan in de komende jaren. Maar tot dan, moeten veel dilemma's worden geconfronteerd. De centrale vraag is: moeten we dikkere energie kabels leggen of moeten we gaan voor een smart grid? Een kwestie vol hoogspanning met een verscheidenheid aan actoren. Het gedeelte van de faculteit TBM Energie en Industrie ( E&I) werpt meer licht op de zaak." "-" "Energienetwerk dat productie opslag en gebruik lokaal koppelt" "5000000" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "Karel Luyben (TU)" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "Gepubliceerd" "Brenno Visser [developer]" "-" "Toonaangevende duurzaamheid" "Delft" "105" "28 06 2016" "Robovalley" "-" "-" "Radicaal doel: RoboValley wordt dé internationale hub voor de Next Generation Robotics. RoboValley bouwt aan een robotica ecosysteem met een sterke nadruk op het versterken van de samenwerking onderzoek, onderwijs en bedrijfsleven. Daartoe realiseert RoboValley onder andere een expertisecentrum, waar bedrijven, kennisinstellingen en hogescholen toegang krijgen tot de nieuwste robot-technologie met ruimte voor waarneming, onderzoek en testing. Betrokkenen hebben hier de mogelijkheid om in een kort tijdsbestek de haalbaarheid van hun robotisering-/ automatiseringsvraagstukken voor kleine series te onderzoeken en door te ontwikkelen." "-" "Opbouwen robotica ecosysteem, expertise centrum voor haalbaarheidsstudie en ontwikkelen van vastgoed gerelateerde voorzieningen ter versterking van de community." "24400000" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "Karel Luyben (TU)" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "Gepubliceerd" "Brenno Visser [developer]" "-" "Vernieuwing economie" "Delft" "104" "04 07 2016" "The Green Village" "-" "-" "Radicaal Doel: Versnellen van paradigmashifts naar een duurzame toekomst door het bieden van een testbed voor duurzame innovaties. Structurele oplossingen voor een duurzame toekomst vragen om innovaties op systeemniveau: in technologie, verdienmodellen, maatschappij en wet- en regelgeving. Ondernemers, wetenschappers, publiek en overheden gebruiken The Green Village om in een uniek, semi-gecontroleerd ‘levend systeemlab’ dit soort duurzame oplossingen te co-creëren en te demonstreren. Projecten worden geclusterd in innovatieprogramma's rond oa gelijkspanning, water, gebouwen, intelligente buitenruimte en waterstof in relatie tot energie en mobiliteit. Onderdeel van TGV zijn het Co-Creation Centre en het Residential Living Lab." "-" "Ondernemers, wetenschappers, publiek en overheden gebruiken de infrastructuur van The Green Village om in een unieke, semi-gecontroleerd ‘levend systeemlab’ duurzame oplossingen te co-creëren en te demonstreren. Het Residential Living Lab bestaat uit een aantal woningen op het terrein van The Green Village. Een deel van de woningen wordt tijdelijk bewoond door studenten die deel uitmaken van onderzoek en innovatieprojecten op The Green Village. Het doel van het Residential Living Lab is onderzoek te doen naar (toepassing van) innovatieve technologieen en systemen in woningen, passende businessmodellen, de maatschappelijke omarming, en wet- en regelgeving. Voorbeelden zijn DC-netten in woningen, eigen drinkwaterproductie, Internet of Things, lokale energie-opslag. Om onderzoek mogelijk te maken is o.a. het Bouwbesluit deels "uitgezet". Het Co-Creation Centre op het terrein van The Green Village vervult meerdere functies: het is de centrale plek voor deelnemers en bezoekers van onderzoeks- en innovatieprojecten op The Green Village om elkaar te ontmoeten, samen te creëren, te testen en te ervaren. Tegelijkertijd is het zelf een testbed voor onderzoek, m.n. t.a.v. warmte en energie, maar ook voor gevels, klimaatbeheersing en glas. Het CCC kan de rol vervullen als regionaal centrum voor innovatie. Om onderzoek mogelijk te maken is o.a. het Bouwbesluit deels "uitgezet"." "27000000" "15000000" "-" "-" "Mijlpaal" "markeert lancering van TGV; vanaf dat moment komt een continu proces op gang van innovaties" "01 06 2016" "-" "Opening" "Opening" "31 03 2017" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "2 juni 2016 markeert lancering van TGV; vanaf dat moment komt een continu proces op gang van innovaties. Op die datum vond tevens de eerste demonstratie van een unit van het Residential Living Lab plaats, beoogde ingebruikname is november 2016, vervolgens jaarlijkse evaluatie (rond wisseling van bewoners). Met betrekking dat het Co-Creation Centre is het eerste concept gepresenteerd op 2 juni 2016, richtdatum opening april 2017 opening (t.g.v. 35e lustrum TU Delft)" "CvB TU Delft / Bestuur Stichting Green Village. Vanuit de fieldlabinfrastructuur Adri Bom en Ferrie Förster" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "Gepubliceerd" "Brenno Visser [developer]" "-" "Vernieuwing economie" "Delft" "106" "28 06 2016" "Smart Integrator 4 Aero / Space" "-" "-" "Radicaal doel: ontwikkelen van een geïntegreerde toeleverketen om wereldwijd nummer 1 te zijn in digitalisering in Aero-Space, van ontwerp via productie en organisatie tot business modellen. Op 1 juni is de Aero-Space Agenda Zuid-Holland (Flying High) gepresenteerd. Die agenda van de industrie en de kennisinstellingen in de regio geeft de ambitie weer om het nu al sterke ecosysteem op dit gebied in Zuid-Holland verder te bundelen en versterken om de wereldwijde kansen op dit gebied te verzilveren. Deze agenda wordt uitgewerkt tot een innovatie- en onderzoeksprogramma met een Fieldlab." "-" "Op 1 juni is de Aero-Space Agenda Zuid-Holland (Flying High) gepresenteerd. Die agenda van de industrie en de kennisinstellingen in de regio geeft de ambitie weer om het nu al sterke ecosysteem op dit gebied in Zuid-Holland verder te bundelen en versterken om de wereldwijde kansen op dit gebied te verzilveren. Deze agenda moet worden uitgewerkt tot een innovatie- en onderzoeksprogramma met mogelijk ook een gezamenlijke faciliteit, ofwel een fieldlab. Elementen daarvan kunnen zijn: Automatisering van de assemblage. Design for manufacturing Design for maintenance, smart structures. Selecteren en testen van COTS-onderdelen, Verbreding van de toepassing van nieuwe maaktechnologieën zoals 3D-printen; Integratie van (internationaal opererende) toeleveranciers in het ecosysteem; Inventariseren en implementeren van nieuwe business modellen. " "210000" "210000" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "kwartiermaker wordt 1 juli ingehuurd" "Adri Bom, Ferrie Förster" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "Gepubliceerd" "Brenno Visser [developer]" "-" "Vernieuwing economie" "Delft" "41" "29 06 2016" "Aansluitingen A15 en N57" "-" "-" "Verbeteren bereikbaarheid HIC en Voorne-Putten door inframaatregelen (na)bij de aansluitingen Hoofdwegennet (HWN) en onderliggend wegennet (OWN)." "2020-2026" "Zowel in de huidige als toekomstige situatie is er sprake van structurele congestie en vertraging in en rondom het HIC en Voorne-Putten.  De problematiek spitst zich vooral toe rond de routes over de Harmsenknoop, het Hartelkruis en de Aveling. De reguliere spitsvertragingen in termen van voertuigverliesuren zijn voor dit gebied ongeveer vergelijkbaar met de dagelijkse vertragingen op de A20 tussen Terbregseplein en knooppunt Gouwe (nr. 2 in de file top 50 in 2014). Om de bereikbaarheid te verbeteren is een aantal infrastructurele maatregelen bedacht en deels uitgewerkt, te weten: 1) Aansluiting N57-A15 tweestrooks tot en met de splitsing A15 west en oost; 2) Rotonde ten oosten Harmsenknoop vervangen door kruispunt met VRI; 3) Route 2 rijstroken maken vanaf Harmsenbrug tot voor de Calandbrug; 4) Kruispunt N218-Borgtweg: optimalisatie van het kruispunt; 5) Kruispunt N218 Groene Kruisweg-N494 Kanaaldijk West verplaatsen en capaciteit uitbreiden. Voorts wordt onderzocht welke maatregelen nabij de Aveling en het Hartelkruis benodigd zijn." "15000000" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "2020-2026" "Betrokken wegbeheerders RWS, PZH en gedeeltelijk Rotterdam" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "Gepubliceerd" "Brenno Visser [developer]" "-" "Connectiviteit" "Hellevoetsluis,Westvoorne,Brielle" "70" "29 06 2016" "Campus faciliteiten Delft" "-" "-" "1) S-Strip collectieve voorzieningen 2) De laatste kilometer auto (parkeren). 3) Warmtenet (Delft): leidingennetwerk van warmtebronnen en warmtegebruikers als vervanger van gas" "De laatste kilometer auto (parkeren): Opstellen parkeerstrategie met de gemeente Delft - 2016. Invoeren parkeerregulering en dynamische parkeerverwijzing - 2018. Planning sterk afhankelijk van medewering gemeente i.v.m. vereiste onttrekkingsprocedure. Realisatie parkeergebouw Rotterdamsweg 145 + verplaatsen slagbomen 2018 – 2020. Realisatie parkeerterrein Speeldernis + verplaatsen slagbomen 2019 – 2021 Planning sterk afhankelijk van medewerking gemeente Delft en procedure bestemmingsplanwijziging. Uitbreiding P Aula 2019 – 2021 Planning sterk afhankelijk van medewerking gemeente Delft en procedure bestemmingsplanwijziging. Opheffen versnipperd parkeren, vergroenen en verdichten TU Midden - Gefaseerd per gebied, op het moment dat de nieuwe parkeerfaciliteiten aan de ring gereed zijn." "1) S-Strip collectieve voorzieningen: Verblijf en interactie op het TU Delft Science Park faciliteren van medewerkers van bedrijven en kennisinstellingen. 2) De laatste kilometer auto (parkeren): Komende jaren zal de TU Delft investeren in de capaciteit, kwaliteit en duurzame bereikbaarheid van de parkeerfaciliteiten op de campus. Dit is nodig omdat het aandeel studenten en medewerkers groeit en de campus bereikbaar en aantrekkelijk moet blijven. Voldoende parkeercapaciteit is bepalend, en zelfs een voorwaarde, voor een campus die bereikbaar wil zijn en kwaliteit uit wil stralen. 3) Warmtenet (Delft): Uitbouw lokaal warmtenet aansluitend op Warmterotonde." "107400000" "21600000" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "De laatste kilometer auto (parkeren): Opstellen parkeerstrategie met de gemeente Delft - 2016. Invoeren parkeerregulering en dynamische parkeerverwijzing - 2018. Planning sterk afhankelijk van medewering gemeente i.v.m. vereiste onttrekkingsprocedure. Realisatie parkeergebouw Rotterdamsweg 145 + verplaatsen slagbomen 2018 – 2020. Realisatie parkeerterrein Speeldernis + verplaatsen slagbomen 2019 – 2021 Planning sterk afhankelijk van medewerking gemeente Delft en procedure bestemmingsplanwijziging. Uitbreiding P Aula 2019 – 2021 Planning sterk afhankelijk van medewerking gemeente Delft en procedure bestemmingsplanwijziging. Opheffen versnipperd parkeren, vergroenen en verdichten TU Midden - Gefaseerd per gebied, op het moment dat de nieuwe parkeerfaciliteiten aan de ring gereed zijn." "College van Bestuur TU Delft , wethouder Delft" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "Gepubliceerd" "Brenno Visser [developer]" "-" "Vernieuwing economie" "Delft" "108" "04 07 2016" "Dutch Optics Centre (DOC)" "-" "-" "Radicaal doel: Ontwikkelen van (de volgende generatie) optische en optomechatronische (platform) technologieën om de Nederlandse optische industrie te versterken tot wereldklasse niveau. In DOC worden in een open innovatie omgeving samen met de eindgebruiker (technologische) toepassingen bedacht, ontwikkeld, ontworpen, getest en geëvalueerd voor maatschappelijke opgaven waar economische potentie in zit. DOC is met name gericht op MKB’s in de regio om hen een laagdrempelige infrastructuur aan te bieden voor de ontwikkeling van nieuwe producten." "-" "DOC adresseert brede kansen in de high tech systems markt op nieuwe segmenten zoals kleinere satellieten, optische instrumentatie en medische instrumenten. Top faciliteiten en top onderzoekers ondersteunen op deze wijze een verbreding en versterking van de Nederlandse optische industrie op wereld klasse niveau." "22500000" "-" "-" "-" "Start uitvoering" "start van het EFRO project waarin het opzetten van DOC een van de activiteiten is" "01 04 2016" "-" "Mijlpaal" "formele start van DOC" "01 07 2016" "-" "Bestuurlijk besluitmoment" "ijkmoment: eerste businesscases en research cases gerealiseerd" "01 07 2016" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "Q2-2016: start van het EFRO project waarin het opzetten van DOC een van de activiteiten is. Q3-2016: formele start van DOC. Q3-2016: ijkmoment: eerste businesscases en research cases gerealiseerd." "TNO en TUD als initiatiefnemers van DOC, vertegenwoordigd door RvB (P.de Krom)resp. CvB (K. Luyben)" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "Gepubliceerd" "Brenno Visser [developer]" "-" "Vernieuwing economie" "Delft" "112" "28 06 2016" "Medical Delta Living Labs" "-" "-" "Radicaal doel: Betere en snellere interventies in het ziekenhuis en de revalidatiezorg en het deels verplaatsen van deze interventies naar de thuisomgeving. De Medical Delta ontwikkelt met bedrijven, ziekenhuizen, zorginstellingen en kennisinstellingen nieuwe producten en diensten waarbij de patiënt een centrale rol speelt. Innovaties op het gebied van robotica, meetapparatuur, ICT en sensoren zorgen ervoor dat patiënten sneller gezond thuis kunnen zijn na een operatie of revalidatieproces. Aandachtsgebieden zijn: patiëntveiligheid, vermijden van complicaties, optimaliseren operatief proces en eigen regie voor de patiënt. In het Fieldlab zullen co-research, haalbaarheidsstudies, testen, small-scale implementaties en evaluatie met (eind) gebruikers worden uitgevoerd." "Najaar 2016" "In de Medical Delta Living Labs worden innovaties op het gebied van medische technologie ontwikkeld die essentieel zijn om ervoor te zorgen dat patiënten sneller gezond thuis kunnen zijn na een operatie of revalidatieproces. Dit betreffen voornamelijk innovaties op het gebied van robotica, meetapparatuur, ICT en sensoren. Zo zullen nieuwe producten en diensten bijdragen aan het bevorderen van de patiëntveiligheid, het vermijden van complicaties en het optimaliseren van het operatief proces. Ook zullen technologische innovaties de eigen regie voor de patiënt kunnen vergroten en een effectievere en efficiëntere revalidatie kunnen realiseren. Daarnaast zal gekeken worden hoe op termijn ziekenhuiszorg in de thuisomgeving gefaciliteerd kan worden. Om deze innovaties te ontwikkelen wordt de kennis van verschillende ziekenhuizen, zorginstellingen, kennisinstellingen en bedrijven in Zuid-Holland maximaal benut. Samen werken deze organisaties aan het ontwikkelen en testen van nieuwe producten en diensten, waarbij de patiënt een centrale rol speelt en als eindgebruiker actief betrokken wordt. In de Medical Delta Living Labs zullen co-research, testen, small-scale implementaties en evaluatie worden aangeboden en uitgevoerd, samen met de eindgebruikers." "8500000" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "Najaar 2016" "Adri Bom-Lemstra, Ferrie Förster" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "Gepubliceerd" "Brenno Visser [developer]" "-" "Vernieuwing economie" "Delft" "114" "28 06 2016" "VP Delta" "-" "-" "Radicaal doel: Koploper blijven met Nederland op gebied van deltatechnologie en waterbeheer door inzet van smart technologieën. VPdelta brengt innovatie vooruit op drie thema’s: Safe Delta (waterveiligheidsopgaven), Urban Delta (grootstedelijk waterbeheer) en Smart Delta. In Smart Delta worden oplossingen ontwikkeld voor effectief en efficiënt waterbeheer door de inzet van ICT, sensoren en slimme cross-sectorale combinaties van functies. Cruciaal in deze sector is het kunnen laten zien van werkende oplossingen. VP Delta realiseert daarom proeftuinen zoals Flood Proof Holland waar buitenlandse delegaties kijken hoe nieuwe oplossingen functioneren." "In de komende periode worden 11 proeftuinen gelanceerd, een aantal is al in bedrijf, een aantal is al uitgebreid, een aantal ligt nog op de tekentafel. Daarvoor zijn nog kwartiermakers nodig (kost veel tijd), zijn investeringen in infrastructuur/faciliteiten nodig (vgl floodproof Holland) en moeten voor diverse proeftuinen operationele kosten worden gemaakt." "In de Nederlandse delta is innovatie al honderden jaren een gegeven, met Zuid-Holland als internationale bakermat van kennis en bedrijvigheid. Wil de Nederlandse water- en deltatechnologiesector koploper blijven op wereldschaal en haar bijdrage aan het economisch verdienvermogen toekomstbestendig maken, dan moet het blijven vernieuwen. Innovatieve kennis intensieve startups zijn hiervoor essentieel. Precies hierom moet onderzoek gepaard gaan met ondernemerschap. In 2012 startten onderwijs- en onderzoeksinstellingen samen met regionale overheden en ontwikkelingsmaatschappij InnovationQuarter het Valorisatieprogramma Deltatechnologie, kortweg VPdelta, om wetenschap, ondernemerschap en maatschappelijk belang te koppelen en innovatie aan te jagen. Door nauw samen te werken met ruim 95 startups en grownups levert VPdelta nieuwe, betaalbare en opschaalbare oplossingen voor effectief waterbeheer wereldwijd. Overeenkomstig het gedachtengoed van Neelie Kroes en prins Constantijn komt Nederland wereldwijd ook op de kaart te staan als Startup Delta met concrete oplossingen.  " "7300000" "3600000" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "In de komende periode worden 11 proeftuinen gelanceerd, een aantal is al in bedrijf, een aantal is al uitgebreid, een aantal ligt nog op de tekentafel. Daarvoor zijn nog kwartiermakers nodig (kost veel tijd), zijn investeringen in infrastructuur/fac" "Hogeschool Rotterdam, Provincie Zuid-Holland, Hoogheemraadschap van Delfland, Haagheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard, Deltares, Drechtsteden, Gemeente Rotterdam, UNESCO-IHE, TU Delft, Innovationquarter, TNO, Unie van Waterschappen" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "Gepubliceerd" "Brenno Visser [developer]" "-" "Vernieuwing economie" "Delft" "156" "23 06 2016" "Metropolitane routes" "-" "-" "Realisatie van 3 ongelijkvloerse kruisingen van rijksinfrastructuur in bestaande regionale snelfietsroutes" "Ontwerpstudies 2016-2018; ro procedures 2018-2019; voorbereiding realisatie 2019-2020; start realisatie 2020" "Het metropolitaan fietsnetwerk biedt aantrekkelijke, veilige en directe routes naar de economische kerngebieden." "75000000" "-" "-" "-" "Mijlpaal" "Ontwerpstudies 2016-2018." "01 01 2016" "-" "Mijlpaal" "ro procedures 2018-2019" "01 01 2018" "-" "Mijlpaal" "voorbereiding realisatie 2019-2020." "01 01 2019" "-" "Start uitvoering" "start realisatie" "01 01 2020" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "Ontwerpstudies 2016-2018; ro procedures 2018-2019; voorbereiding realisatie 2019-2020; start realisatie 2020" "voorzitter bestuurscommissie VA" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "Gepubliceerd" "Brenno Visser [developer]" "-" "Attractiviteit" "Rotterdam" "155" "05 07 2016" "Hollandse banen" "-" "-" "Voor het project Hollandse Banen is voor 6 traces een verkenning gemaakt: 1. Trambaanpad (Voorne Putten): 2. van Kustplaats naar Havenstad (Maasoever): 3. van Hofvijver tot Euromast (R'dam-DH): 5. van Hofstad naar Hoofdstad (Den Haag-Leiden) 6. Van Hofplein naar Villa Augustus (IJsselmonde). Naast deze traces maken ook andere tarces deel uit van het Hollandse Banen netwerk zoals Maassluis-Brielle-Hellevoetsluis en Rotterdam-Barendrecht-Nissewaard. Het resultaat van dit programma is de uitvoering van het concept Hollandse Banen, langzaam verkeer routes die stad en land op een aantrekkelijke en vanzelfsprekende manier verbinden." "-" ""Zo de natuur in fietsen vanaf de Erasmusbrug in Rotterdam of het Malieveld in Den Haag" (West8, 2015). Dit is wat de Hollandse Banen beogen: stad en land zo aantrekkelijk en vanzelfsprekend mogelijk verbinden. Ze hebben in eerste instantie een recreatief karakter maar kunnen evengoed vor woon-werk verkeer worden benut. De kwaliteit van de route is belangrijk en komt tot uiting in de keuze voor een ruim profiel en allure in combinatie met veiiligheid, comfort, directheid en voorrang. Er is gekozen om te starten met de uitwerking van deze zes tracés omdat deze routes in de combinatie aantrekkelijke route van stad naar landschap en multifunctineel gebruik het meest kansrijk worden geacht om snel tot uitvoering te brengen. " "100000000" "-" "-" "-" "Afronden verkenning" "De Verkenning Hollandse banen is afgerond. Voor de 6 traces wordt een uitvoerings- en financieringsstrategie gemaakt om extra middelen te gaan genereren en tegelijkertijd de kansen die er nu al liggen om tot uitvoering te komen te kunnen realiseren." "30 06 2016" "-" "Bestuurlijke bijeenkomst" "Bestuurlijke bijeenkomst met wethouders Va/EV en landschap en de gedeputeerden Groen/EZ/V&V en de bestuurscommissies EV en Va." "30 09 2016" "-" "Start" "Start uitvoering" "31 12 2016" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "fase 1 is gereed in juni 2016" "A van Steenderen (EV) en R. Van Hemert (VA) voor fase 1, voor latere fasen worden gemeentebestuurders verantwoordelijk voor (delen van) een Hollandse baan." "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "Gepubliceerd" "Brenno Visser [developer]" "-" "Attractiviteit" "Leiden,Vlaardingen,Midden-Delfland,Maassluis,Rotterdam,Westland,Pijnacker-Nootdorp,Schiedam,Hellevoetsluis,Delft,Den Haag,Zoetermeer,Leidschendam-Voorburg,Westvoorne,Dordrecht,Rijswijk,Wassenaar,Barendrecht,Nissewaard,Ridderkerk,Capelle aan den IJssel,Lansingerland,Krimpen aan den IJssel,Brielle,Albrandswaard"