"Cid" "Aangepast" "Titel" "Uitgelicht" "Website" "Resultaat" "Mogelijke knelpunten" "Karakterisering" "Benodigd" "Toegezegd" "Publiek" "Privaat" "Titel mijlpaal 1" "Uitleg mijlpaal 1" "Datum mijlpaal 1" "Status mijlpaal 1" "Titel mijlpaal 2" "Uitleg mijlpaal 2" "Datum mijlpaal 2" "Status mijlpaal 2" "Titel mijlpaal 3" "Uitleg mijlpaal 3" "Datum mijlpaal 3" "Status mijlpaal 3" "Titel mijlpaal 4" "Uitleg mijlpaal 4" "Datum mijlpaal 4" "Status mijlpaal 4" "Titel mijlpaal 5" "Uitleg mijlpaal 5" "Datum mijlpaal 5" "Status mijlpaal 5" "Titel mijlpaal 6" "Uitleg mijlpaal 6" "Datum mijlpaal 6" "Status mijlpaal 6" "planning" "Bestuurlijk voornaam" "Bestuurlijk achternaam" "Bestuurlijk email" "Bestuurlijk telefoon" "Bestuurlijk linkedin" "Ambtelijk voornaam" "Ambtelijk achternaam" "Ambtelijk email" "Ambtelijk telefoon" "Ambtelijk linkedin" "Projectleider voornaam" "Projectleider achternaam" "Projectleider email" "Projectleider telefoon" "Projectleider linkedin" "Publicatie status" "Regio" "Vernieuwingsspoor" "Gemeente" "50" "19 12 2018" "Den Haag 2040 Binckhorst-CID-Scheveningen ‘Koningscorridor naar Zee’" "Ja" "-" "Om de schaalvoordelen van de MRDH te benutten ligt er een opgave om een schaalsprong te maken naar één metropolitaan OV-netwerk." "-" "Een vlot, frequent en comfortabel regionaal OV-netwerk is een randvoorwaarde voor het ontstaan van één regionale-, arbeids-, woning- en voorzieningenmarkt en als drager voor de stedelijke verdichting in de stad (groei Den Haag naar ca. 600.000 inwoners in 2040). In aansluiting op de uitkomsten van de pilot OV zuidelijke Randstad wordt RandstadRail verder uitgebouwd, met directe verbindingen vanuit de regio (Rotterdam/Gouda/Zoetermeer) met belangrijke economische bestemmingen in Den Haag in de Centrale Zone van Den Haag waaronder de Binckhorst, Central Innovation District, Internationale Zone en Scheveningen. Door meer directe verbindingen te bieden en RandstadRail verder uit te bouwen, ook op de bestaande spoorcorridors, speelt het OV-systeem optimaal in op de zich ontwikkelende vervoersvraag binnen de MRDH. Met de uitbouw van RandstadRail wordt tevens een oplossing geboden voor de capaciteitsknelpunten op de centrale delen van het RandstadRailnetwerk in de Haagse agglomeratie, waaronder het samenloopdeel Leidschenveen - Laan van NOI. Door het maken van een doorkopppeling worden de hoofdknopen ontlast." "3000000000" "-" "-" "-" "Verkenning gereed" "Er wordt gewerkt aan een Integraal plan OV Den Haag. Dit plan is eind 2017 gereed." "30 12 2017" "open" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "In het Regionaal Investeringsprogramma wordt gewerkt aan 3 lokaal/regionaal integrale OV-plannen 2040. Namelijk in Rotterdam, Den Haag en in de driehoek Rotterdam-Den Haag-Zoetermeer (allen Q4 2017 gereed)." "Robert" "van Asten" "robert.vanasten@denhaag.nl" "-" "-" "Peter" "Kievoet" "peter.kievoet@denhaag.nl" "-" "-" "Bastiaan" "ter Horst" "bastiaan.terhorst@denhaag.nl" "06-16026529" "-" "Niet gepubliceerd" "-" "Vernieuwen verbindingen" "Den Haag,Leidschendam-Voorburg" "185" "27 11 2018" "A4 Passage + Poorten en Inprikkers" "-" "-" "Het Rijk, de provincie Zuid-Holland en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (voorheen stadsgewest Haaglanden) stellen vast dat de A4 Passage en de Poorten & Inprikkers essentiële schakels zijn in het netwerk van Haaglanden, Zuidvleugel en Randstad. Ze zijn van belang voor de bereikbaarheid van de economische kerngebieden in de Haagse agglomeratie. Op de A4 Passage, Poorten en Inprikkers zijn in 2020 diverse capaciteitsknelpunten en de reistijden zijn te lang, uitgaande van de streefwaarden. De voorkeursbeslissing bestaat uit een samenhangend pakket van maatregelen dat is gericht op het gelijkmatiger spreiden van het in- en uitgaande autoverkeer in de Haagse agglomeratie door de Poorten (aansluitingen) en Inprikkers (in- en uitgaande wegen) te verbeteren in combinatie met een korte doorgaande structuur van 3,5 kilometer op de A4 Passage. In 2012 is de Rijksstructuurvisie (A4 Passage en Poorten & Inprikkers) vastgesteld en is een bestuurlijk akkoord gesloten over de aanpassingen van de A4 ter hoogte van Den Haag en enkele toe leidende wegen. Op dit moment worden de verschillende onderdelen verder uitgewerkt." "-" "1) N14 Leidschendam Voorburg: De aanpak van de N14 omvat het aanpassen van de aansluiting met de A4 en het realiseren van twee ongelijkvloerse kruisingen (kruising met de Noordsingel/ Prins Bernhardlaan en de kruising met de Heuvelweg/Monseigneur van Steelaan). 2) Zuidelijke Randweg Den Haag: In het verlengde van de maatregelen voor het ongelijkvloers maken van het kruispunt N211/Lozerlaan/Erasmusweg, zoals is opgenomen in de MIRT-verkenning A4-passage poorten en inprikkers, worden maatregelen getroffen om de capaciteit en inpassing van de zuidelijke Randweg te verbeteren. Het betreft het ongelijkvloers maken van de kruispunten met de Escamplaan en de Meppelweg (gecombineerd). Verder realisering van een nieuwe ongelijkvloerse oversteek voor langzaam verkeer ter hoogte van de Hengelolaan en de Melis Stokelaan. De flats langs de Lozerlaan krijgen een nieuwe ontsluiting die niet meer rechtstreeks is aangetakt op de Lozerlaan. De doorstroming en de verkeersveiligheid op de Ockenburghstraat worden verbeterd door het opheffen van langsparkeren, het afkoppelen van enkele kleinere wegen en het verbeteren van door- en oversteken. Op een deel van de route wordt de snelheid verhoogd naar 70 km/uur. 3) Gefaseerde aanpak Prinses Beatrixlaan:De aanpak van de Prinses Beatrixlaan omvat in een eerste fase het toevoegen van extra capaciteit op de Prinses Beatrixlaan tot en met de Winston Churcilllaan en het ongelijkvloers maken voor het doorgaande verkeer van de twee bestaande kruispunten (die met de Admiraal Helfrichsingel en die met de Winston Churcilllaan) op het eerste deel van van de Prinses Beatrixlaan. Daarnaast is er een 2e fase met een maatregelenpakket aan de twee kruisingen (die met de Prinses Irenelaan en die met de Generaalspoorlaan) op het tweede deel van de Prinses Beatrixlaan. Partijen spreken af dat de door Rijswijk aangedragen variant als volwaardig alternatief wordt meegenomen in de planuitwerking en wordt getoetst op doelbereik en realiseerbaarheid. 4)  A4-passage DenHaag: Een nieuwe doorgaande hoofdstructuur op de A4 (in twee richtingen) inclusief de maatregelen rond de aansluitingen N211,  Prinses Beatrixlaan, Plaspoelpolder, N14 en knooppunt Ypenburg en het toevoegen van extra capaciteit op de A4 tussen de Prinses Beatrixlaan en aansluiting Den Hoorn. Deze begint in noord-zuidrichting na de aansluiting met de N14 en eindigt voor de aansluiting met de Prinses Beatrixlaan. " "567000000" "567000000" "567000000" "-" "Realisatie N211/Wippolderlaan eind 2018" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "1) N14 Leidschendam Voorburg: Planstudiefase getrokken door RWS. Deelproject wordt na 2020 gerealiseerd, planuitwerking is uiterlijk 2019 afgerond. 2) N211/Wippolderlaan (A4-N222): Realisatiefase getrokken door PZH. Zuidelijke Randweg Den Haag. Planstudiefase, getrokken door gemeente Den Haag. Realisatie na 2020, planuitwerking uiterlijk 2019 afgerond. 3) Prinses Beatrixlaan: Planstudiefase, getrokken door gemeente Rijswijk. 4) A4-passage: Planstudiefase, getrokken door Ministerie van I&W." "Robert" "van Asten" "robert.vanasten@denhaag.nl" "-" "-" "Peter" "Kievoet" "peter.kievoet@denhaag.nl" "-" "-" "Cees" "Moison" "cees.moison@denhaag.nl" "06-27096678" "-" "Niet gepubliceerd" "-" "Vernieuwen verbindingen" "Westland,Den Haag,Leidschendam-Voorburg,Rijswijk" "223" "18 05 2018" "Herontwikkeling Leidsenhage" "-" "www.leidsenhagevernieuwt.nl" "Winkelcentrum Leidsenhage in Leidschendam is in 2019 omgevormd naar de kwalitatief hoogwaardige overdekte Mall of the Netherlands, een onderscheidend topregionaal winkelcentrum en aantrekkelijke ontmoetingsplek." "-" "Unibail-Rodamco investeert in het versterken van de positie van Leidsenhage in de regio en het toekomstbestendig maken van het winkelcentrum. Uitgangspunt is het toevoegen van vernieuwende winkelconcepten, internationale retailers en een hoogwaardig serviceconcept. Ook komen er een bioscoop en horeca. Ca. 30.000m2 kantoorruimte is gesloopt. De bestaande bebouwing wordt gerenoveerd. De gemeente faciliteert de herontwikkeling door grondverkoop en een publiekrechtelijke inspanningsverplichting.  " "500000000" "500000000" "-" "450000000" "Start nieuwbouw" "Start werkzaamheden nieuwbouw Mall of the Netherlands" "14 12 2016" "behaald" "Oplevering vernieuwd winkelcentrum" "Oplevering volledig overdekt en vernieuwd winkelcentrum met onderscheidende winkelformules, horeca en leisureaanbod." "14 12 2019" "open" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "De uitvoering is gestart. Op meerdere plaatsen in het winkelcentrum vinden heiwerkzaamheden plaats. Naar verwachting is in 2019 de oplevering van een volledig overdekt en vernieuwd winkelcentrum met onderscheidende winkelformules, horeca en leisureaanbod. Tijdens de werkzaamheden zijn de winkels in Leidsenhage elke dag geopend." "Nadine" "Stemerdink, Wethouder van Leidschendam-Voorburg" "-" "-" "-" "ir. Jeroen" "van de Ven MCD, ambtelijk opdrachtgever Gemeente Leidschendam-Voorburg" "-" "-" "-" "Paula" "van der Ark, Projectmanager Gemeente Leidschendam-Voorburg" "-" "-" "-" "Niet gepubliceerd" "-" "Vernieuwen economie" "Leidschendam-Voorburg" "304" "24 10 2018" "MIRT-Verkenning Binckhorst-CID" "-" "https://mrdh.nl/nieuws/start-pre-verkenningen-oeververbinding-regio-rotterdam-en-cid-binckhorst-den-haag" "Het ontwikkelen van een voorkeursalternatief voor de adaptieve ontwikkeling van het gebied CID–Binckhorst, in combinatie met de gebiedsgerichte aanpak voor de multimodale bereikbaarheid van dit gebied, Den Haag en de Regio. Dit levert een belangrijke bijdrage aan de versterking van de agglomeratiekracht, ruimtelijke kwaliteit en leefbaarheid, kansen voor mensen en opgaven ten aanzien van duurzaamheid en klimaat. Tenslotte draagt dit bij aan de mobiliteitstransitie in de regio Rotterdam Den Haag en aan het mitigeren van NMCA knelpunten rondom Den Haag en bovenal het voorkomen van nieuwe knelpunten. De verkenning kent een drieledige opgave: 1. Mogelijk maken van de ontwikkeling van CID Binckhorst door een mobiliteitstransitie 2. Wegnemen en/of voorkomen van (NMCA-) bereikbaarheidsknelpunten 3. Bijdragen aan OV- en fietsambities De (pre)verkenning wordt georganiseerd vanuit het Gebiedsprogramma Duurzame Bereikbaarheid, een samenwerking van het rijk (ministeries van IenW en BZK), de MRDH, de provincie Zuid-Holland en de gemeentes Den Haag en Rotterdam." "-" "In het najaar van 2018 zal het BO MIRT een beslissing nemen over de start van de MIRT verkenning. In de aanloop naar dat overleg werken rijk en regio in een preverkenningsfase aan essentiële bouwstenen: De scope-uitwerking is erop gericht om die alternatieven en varianten te identificeren die het meest kansrijk zijn vanuit het oogpunt van doelbereik (bijdrage aan de opgaven gebiedsontwikkeling en multimodale ontsluiting van de REOS-toplocatie CID-Binckhorst) en haalbaarheid (draagvlak, techniek en omvang investeringen). Zicht op bekostiging: voor het starten van een MIRT-verkenning dient er ‘zicht op bekostiging’ te zijn voor 75% van de geschatte investeringskosten. De pre-verkenningsfase maakt inzichtelijk wat de (mogelijke) bijdrage is van initiatiefnemers en verkent mogelijkheden voor innovatieve financiering (publiek en/of privaat). Plan van aanpak, organisatie & bemensing volgende fase: MIRT-verkenning: Om na Startbeslissing zonder te veel tijdverlies van pre-verkenningsfase over te gaan naar de MIRT-verkenning wordt als onderdeel van de pre-verkenningsfase het plan van aanpak voor de MIRT-verkenning uitgewerkt (inclusief producten, bemensing en middelen). Communicatie en participatie: om zowel deze pre-verkenningsfase als het uiteindelijke project goed te laten functioneren, is het belangrijk stakeholders in de juiste rol en op het juiste moment te betrekken. In de pre-verkenningsfase wordt uitgewerkt op welke wijze burgers, bedrijven, maatschappelijke organisaties en andere stakeholders bij de volgende fase (de MIRT-verkenning) worden betrokken." "419000000" "-" "-" "-" "Start Preverkenning" "De Preverkenning is gestart met het vaststellen van het Plan van Aanpak door het BO Gebiedsprogramma MIRT op 15 maart 2018." "15 03 2018" "behaald" "Start MIRT-verkenning" "Op het BO MIRT op 21 november zal het besluit worden genomen om met een startbeslissing de preverkenning te laten overgaan in een MIRT verkenning." "21 11 2018" "open" "Afronding Preverkenning" "uitgaande van een doorlooptijd van 2 jaar wordt de verkenning eind 2020 afgerond." "01 12 2020" "open" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "De planning wordt bij afronding van het Projectplan van een update voorzien." "Robert" "van Asten" "robert.vanasten@denhaag.nl" "070 353 37 42" "-" "Adriaan" "Nuijten" "adriaan.nuijten@denhaag.nl" "-" "https://nl.linkedin.com/in/adriaan-nuijten-b7869510/nl" "Harold" "Lek" "lek@vinu.nl" "-" "https://nl.linkedin.com/in/adriaan-nuijten-b7869510/nl" "Niet gepubliceerd" "-" "Vernieuwen verbindingen" "Den Haag,Leidschendam-Voorburg" "35" "18 06 2018" "Transformatie kantoren en winkels" "Ja" "-" "Versterken van de ruimtelijk economische structuur van de MRDH door gerichte interventies in relatie tot transformatie van kantoor- en winkellocaties. Haalbaarheid/business cases incl. financieringsstrategie." "-" "De metropoolregio maakt zich op voor de Next Economy. Voorlopig zijn daar vijf transitiepaden benoemd waarover de Roadmap gaat lopen (towards 1) zero marginal cost 2) zero carbon 3) zero waste 4) greater economic productivity 5) an inclusive economy). Deze NE zal zijn eigen ruimtelijke behoefte hebben. Er moet uitgezocht worden wat deze ruimtelijke behoefte is. Voor deze ruimtelijke behoefte hebben we (o.a.) 16 locaties met veel beschikbare ruimte. Vraag is in hoeverre deze locaties geschikt zijn of gemaakt moeten worden voor de nieuwe vraag. Hoe goed is de match ? Daarbij dient derhalve ook een grondstoffelijke en strategische discussie/onderzoek gevoerd te zijn wat nou de (gewenste) ruimtelijke economische structuur van de metropoolregio is of moet worden ! (Waarbij we de oude economie niet vergeten !). Wat is de ‘ingrijpbehoefte’ op deze locaties?  Wat is nodig om te matchen? Bepaal aan de hand daarvan een financieringsstrategie ten behoeve van een gebiedsontwikkelfonds." "300000000" "240000000" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "zie hiernaast" "René van Hemert" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "Niet gepubliceerd" "-" "Vernieuwen economie" "Leiden,Vlaardingen,Midden-Delfland,Maassluis,Rotterdam,Westland,Pijnacker-Nootdorp,Schiedam,Hellevoetsluis,Delft,Den Haag,Zoetermeer,Leidschendam-Voorburg,Westvoorne,Dordrecht,Rijswijk,Wassenaar,Barendrecht,Nissewaard,Ridderkerk,Capelle aan den IJssel,Lansingerland,Krimpen aan den IJssel,Brielle,Albrandswaard" "156" "31 05 2018" "Metropolitane fietsroutes" "Ja" "-" "1. De Verlengde Velostrada snelfietsroute 2. De snelfietsroute Rotterdam-Gouda 3. De snelfietsroute F15-IJsselmonde 4. Ontwikkelen van een metropolitaan fietsnetwerk met kansrijke verbeteringen voor fietsverbindingen naar economische toplocaties." "-" "De MRDH heeft zich afgelopen jaar, samen met het Rijk, de provincie en gemeenten, ingespannen om een aantal snelfietspaden op korte termijn te kunnen realiseren. Met het in de Tweede Kamer aangenomen amendement.Hoogeland heeft het Rijk voor drie fietspaden in de regio extra geld beschikbaar gesteld: 50% van de volgende investeringen:1. De Verlengde Velostrada snelfietsroute ad € 4,5 miljoen (MRDH bijdrage max. 0,86 mio)2. De snelfietsroute Rotterdam-Gouda ad € 4,7 miljoen (MRDH bijdrage max. 0,5 mio)3. De snelfietsroute F15-IJsselmonde ad € 5,5 miljoen (MRDH bijdrage max. 0,5 mio)4. Ontwikkelen van een metropolitaan fietsnetwerk met kansrijke verbeteringen voor fietsverbindingen naar economische toplocaties. Het metropolitaan fietsnetwerk biedt aantrekkelijke, veilige en directe routes naar de economische kerngebieden. Voorbeeld Velostrada: Wanneer de verlenging gerealiseerd word is er een reistijdwinst van bijna 10 minuten (voorbeeld Velostrada) per verplaatsing behaald door fietsers vanuit Leiden en Voorschoten naar Den Haag. Uit de fietspotentieberekeningen blijkt dat dagelijks naar schatting 5.000 tot 9.000 fietsers gebruik van de verlengde Velostrada maken en dat hierdoor circa 1.000 nieuwe fietsers kunnen worden aangetrokken vanuit de auto en OV. De uitwerking om de te komen tot een metropolitaan fietsnetwerk  heeft samen met de gemeenten geleid tot het vaststellen van een routegwijze aanpak. Samen met de betrokken gemeenten wordt gestart met de uitwerking van:a. Trekfietsroute Pijnacker – Den Haag;b. A12 corridor van Zoetermeer naar Den Haag;c. Delft – Pijnacker - Berkel en Rodenrijs;d. Naaldwijk - Maassluis – Vlaardingen – Schiedam – Rotterdam centrum;e. Een gebiedsgerichte aanpak voor de gemeenten van Voorne Putten." "250000000" "14700000" "14700000" "-" "Mijlpaal" "Ontwerpstudies 2016-2018." "31 12 2015" "behaald" "Mijlpaal" "ro procedures 2018-2019" "31 12 2017" "open" "Mijlpaal" "voorbereiding realisatie 2019-2020." "31 12 2018" "open" "Start uitvoering" "start realisatie" "31 12 2019" "open" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "ad 1. Start realisatie mei 2017, openstelling september 2019 ad 2. Uitwerking Q2 2016-Q2-2017,Realisatie Q2 2017-Q2 2020 ad 3. Uitwerking Q1 2017-Q2 2019, Realisatie Q2 2017-Q4 2020 ad 4. Startnotitie Q1, Visie & Analyse Q3, Integraal netwerk ism slowlanes: Q3, Afspraken MIRT Q4 en verder '" "voorzitter bestuurscommissie VA" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "Niet gepubliceerd" "-" "Vernieuwen stad en land" "Vlaardingen,Midden-Delfland,Maassluis,Rotterdam,Westland,Pijnacker-Nootdorp,Schiedam,Hellevoetsluis,Delft,Den Haag,Zoetermeer,Leidschendam-Voorburg,Westvoorne,Barendrecht,Nissewaard,Ridderkerk,Capelle aan den IJssel,Lansingerland,Brielle,Albrandswaard" "155" "19 09 2019" "Fiets: Hollandse Banen" "-" "-" "Voor het project Hollandse Banen is voor 6 tracés een verkenning gemaakt: 1. Trambaanpad (Voorne Putten): 2. van Kustplaats naar Havenstad (Maasoever): 3. van Hofvijver tot Euromast (R'dam-DH): 4. van Hofstad naar Hoofdstad (Den Haag-Leiden) 5. Van Hofplein naar Villa Augustus (IJsselmonde). Naast deze traces maken ook andere tarces deel uit van het Hollandse Banen netwerk zoals Maassluis-Brielle-Hellevoetsluis en Rotterdam-Barendrecht-Nissewaard. Het resultaat van dit programma is de uitvoering van het concept Hollandse Banen, langzaam verkeer routes die stad en land op een aantrekkelijke en vanzelfsprekende manier verbinden." "-" ""Zo de natuur in fietsen vanaf de Erasmusbrug in Rotterdam of het Malieveld in Den Haag" (West8, 2015). Dit is wat de Hollandse Banen beogen: stad en land zo aantrekkelijk en vanzelfsprekend mogelijk verbinden. Ze hebben in eerste instantie een recreatief karakter maar kunnen evengoed voor woon-werk verkeer worden benut. De kwaliteit van de route is belangrijk en komt tot uiting in de keuze voor een ruim profiel en allure in combinatie met veiligheid, comfort, directheid en voorrang. Er is gekozen om te starten met de uitwerking van deze zes tracés omdat deze routes in de combinatie aantrekkelijke route van stad naar landschap en multifunctineel gebruik het meest kansrijk worden geacht om snel tot uitvoering te brengen.  Er is door de gemeenten op Voorne Putten een projectplan vastgesteld om te komen tot een voorontwerp voor de Hollandse Baan ‘Trambaanpad’ op Voorne Putten. Er is ook een projectleider aangesteld en een MKBA opgesteld." "100000000" "-" "-" "-" "Afronden verkenning" "De Verkenning Hollandse banen is afgerond. Voor de 6 traces wordt een uitvoerings- en financieringsstrategie gemaakt om extra middelen te gaan genereren en tegelijkertijd de kansen die er nu al liggen om tot uitvoering te komen te kunnen realiseren." "30 06 2016" "behaald" "Bestuurlijke bijeenkomst" "Bestuurlijke bijeenkomst met wethouders Va/EV en landschap en de gedeputeerden Groen/EZ/V&V en de bestuurscommissies EV en Va." "30 09 2016" "behaald" "Start" "Start uitvoering" "31 12 2016" "open" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "fase 1 is gereed in juni 2016" "A van Steenderen (EV) en R. Van Hemert (VA) voor fase 1, voor latere fasen worden gemeentebestuurders verantwoordelijk voor (delen van) een Hollandse baan." "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "Niet gepubliceerd" "-" "Vernieuwen stad en land" "Leiden,Vlaardingen,Midden-Delfland,Maassluis,Rotterdam,Westland,Pijnacker-Nootdorp,Schiedam,Hellevoetsluis,Delft,Den Haag,Zoetermeer,Leidschendam-Voorburg,Westvoorne,Dordrecht,Rijswijk,Wassenaar,Barendrecht,Nissewaard,Ridderkerk,Capelle aan den IJssel,Lansingerland,Krimpen aan den IJssel,Brielle,Albrandswaard" "11" "27 09 2019" "Lokale distributie netwerken" "-" "-" "Lokale warmtedistributienetwerken die huishoudens en bedrijven voorzien van duurzame warmte." "-" "Van het gas los Om de klimaatdoelstellingen te halen, moeten we af van fossiele brandstoffen. Het gebruik van restwarmte is een grote kans om de warmtebehoefte in woningen en bij bedrijven te verduurzamen. Met lokale warmtedistributienetwerken kunnen we huishoudens en bedrijven voorzien van duurzame warmte. Opvangen pieken en dalen in energiebehoefte Door verschillende lokale warmtebronnen aan elkaar te koppelen, worden pieken en dalen in de energiebehoefte beter opgevangen. Er ontstaan dan netwerken gevoed met aardwarmte, warmte uit biomassa en restwarmte uit datacenters, andere lokale bedrijven en kassen. Het provinciaal Warmtenetwerk is daarin de basis. Overigens zullen ook zelfstandige netwerken blijven bestaan. Samenwerking overheden en bedrijven De netwerken worden vaak door overheden opgezet, maar ook warmteleverende bedrijven, grootgebruikers met eigen bronnen (geothermie) en woningcorporaties zijn betrokken bij de deelprojecten." "60000000" "60000000" "60000000" "-" "Actieplan lokale netwerken" "Het actieplan wordt vastgesteld." "30 11 2016" "behaald" "Dordrecht realisatie lokaal net" "In Dordrecht is de realisatie van een lokaal warmtenetwerk aan de gang." "30 04 2017" "behaald" "Dordrecht warmte uit afval" "In Dordrecht wordt de restwarmte uit de afvalverbrandingsinstallatie HVC aan het lokaal warmtenetwerk gekoppeld. Zie ook 'Uitbreiding HVC Warmtenet Dordrecht naar Papendrecht'" "26 10 2017" "open" "Vruchtenbuurt Den Haag" "Aanvraag subsidie voor de realisatie van een warmtenetwerk in de Vruchtenbuurt in De Haag ingediend" "30 08 2017" "open" "Overeenkomst Provincie en Sliedrecht" "Ondertekening van de overeenkomst tussen Provincie en Sliedrecht om een lokaal warmtenetwerk te realiseren." "09 10 2017" "open" "-" "-" "-" "-" "-" "Han" "Weber (Provincie Zuid-Holland)" "-" "-" "-" "Annelies" "van Ewijk (Provincie Zuid-Holland)" "-" "-" "-" "Gerdien" "Priester (Provincie Zuid-Holland)" "-" "-" "-" "Niet gepubliceerd" "-" "Vernieuwen energie" "Leiden,Vlaardingen,Midden-Delfland,Maassluis,Rotterdam,Westland,Pijnacker-Nootdorp,Schiedam,Hellevoetsluis,Delft,Den Haag,Zoetermeer,Leidschendam-Voorburg,Westvoorne,Dordrecht,Rijswijk,Wassenaar,Barendrecht,Nissewaard,Ridderkerk,Capelle aan den IJssel,Lansingerland,Krimpen aan den IJssel,Brielle,Albrandswaard" "222" "18 05 2018" "Transformatie kantoren" "Ja" "https://www.lv.nl/plannen-en-projecten" "Een diversiteit aan woningen voor verschillende doelgroepen op de plek van de grootste leegstaande kantoren in Leidschendam en Voorburg." "-" "Transformatie van grote, langdurig leegstaande kantoren naar woningen die aansluiten bij de vraag van inwoners uit de regio. Investeringen door private partijen, met de gemeente in een faciliterende rol. Het vm. CBS-gebouw in Voorburg, het Zürich-gebouw langs de Noordsingel in Leidschendam en het vm. Bilitongebouw bij de Damlaan in Leidschendam worden gesloopt om plaats te maken voor een diversiteit aan woningen voor verschillende doelgroepen uit de regio." "30000000" "30000000" "-" "30000000" "Omgevingsvergunning Zürich-locatie" "De raad van Leidschendam-Voorburg behandelt in april het ontwerpbestemmingsplan voor de Zürich-locatie. Als er geen beroep wordt aangetekend, wordt het eind mei 2017 onherroepelijk. Daarna kan de Omgevingsvergunning worden verleend." "29 06 2017" "behaald" "Omgevingsvergunning Bilitonlocatie" "De Omgevingsvergunning voor de Bilitonlocatie is aangevraagd en wordt naar verwachting voor de zomer verleend. Daarna start de sloop van het grote leegstaande pand." "15 07 2017" "behaald" "Omgevingsvergunning CBS-locatie" "De raad behandelt medio 2018 het ontwerpbestemmingsplan voor de CBS-locatie. Als het bestemmingsplan onherroepelijk is, kan eind 2018 Omgevingsvergunning worden verleend." "31 12 2018" "open" "Oplevering eerste woningen" "Oplevering eerste woningen op de voormalige Bilitonlocatie." "30 12 2018" "open" "Oplevering eerste woningen Zürichlocatie" "Oplevering eerste woningen op de voormalige Zürichlocatie" "31 08 2018" "open" "Businesscase Damsigtlocatie" "Op basis van een intentieovereenkomst wordt komende maanden gewerkt aan een stedenbouwkundig plan en haalbaarheidsstudie voor de Damsigtlocatie in Klein Plaspoelpolder." "01 07 2018" "open" "In 2017 is Omgevingsvergunning verleend voor de transformatie van de Bilitonlocatie en Zürich-locatie naar wonen. Beide panden zijn gesloopt en de bouw is gestart. In 2018 worden de eerste woningen opgeleverd. Eind 2017 is ook de ruimtelijke uitnodiging met spelregelkaart voor de Damsigtlocatie vastgesteld. Deze vormen de basis voor herontwikkeling van het terrein. Het ontwerpbestemmingsplan voor de vm. CBS-locatie heeft meer voorbereidingstijd gevraagd en gaat dit jaar in procedure." "Wethouder Ruimtelijke Ontwikkeling van Leidschendam-Voorburg" "-" "-" "-" "-" "ir. Jeroen van de Ven MCD, ambtelijk opdrachtgever Gemeente Leidschendam-Voorburg" "-" "-" "-" "-" "Verschillend per locatie" "-" "-" "-" "-" "Niet gepubliceerd" "-" "Vernieuwen stad en land" "Leidschendam-Voorburg" "51" "26 11 2020" "Versterken regionale HOV lijnen" "Ja" "-" "Het aantal inwoners, bezoekers en arbeidsplaatsen groeit. En daarmee ook de mobiliteit in de metropoolregio. Doen we niets, dan slibt de regio dicht. Om de groei te kunnen bijbenen, is ook snel en aantrekkelijk hoogwaardig openbaar vervoer nodig; stads- en streekvervoer met een hoge frequentie en hoge gemiddelde rijsnelheid." "-" "Voor hoogwaardig openbaar vervoer (HOV) zijn, naast hoge frequentie en hoge gemiddelde rijsnelheid, ook comfort en reisinformatie kenmerkend. Dat laatste bij zowel haltes als in het voertuig. Met verbeterd HOV versterk je het vestigingsklimaat in de regio en verlicht je het bestaande wegennet. Bovendien speel je in op de bevolkingsgroei en de toename van woon- en werkverkeer. Het project ‘Versterken regionale HOV-lijnen’ gaat het bestaande OV uitbreiden en koppelt de huidige semiregionale OV-verbindingen aan het metropolitane netwerk van hoogwaardig openbaar vervoer. Naar verbeterd HOV-netwerk Maatregelen moeten onder meer nieuwe woonkernen en economische toplocaties bereikbaar maken en houden. Zo moet er in 2025 meer OV-capaciteit zijn, moeten meer weggebruikers de spits mijden en anders zijn gaan reizen en zijn OV-tarieven dan herzien. In de periode 2025-2030 komt er een extra oeververbinding in Rotterdam, wordt de Haagse Central Innovation District-Binckhorst ontsloten en rijden er dankzij de spooruitbreiding tussen Delft Zuid en Schiedam meer treinen tussen Dordrecht en Leiden. Belangrijk in de versterkingsopgave is de lightrailverbinding. Het succes van RandstadRail tussen Den Haag, Zoetermeer en Rotterdam kan daarbij als voorbeeld dienen." "-" "-" "10000000" "-" "-" "-" "-" "behaald" "-" "-" "-" "behaald" "-" "-" "-" "open" "-" "-" "-" "open" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "Gepubliceerd" "Metropoolregio Rotterdam Den Haag" "Vernieuwen verbindingen" "Den Haag,Leidschendam-Voorburg" "31" "08 10 2018" "Zero emissie openbaar vervoer" "Ja" "-" "De MRDH gaat voor transitie naar zero emissie busvervoer." "-" "Op 12 april  is in de bestuurscommissie Va (BCVa) het PvE voor de Busconcessies Voorne-Putten en Rozenburg, Haaglanden Streek, Rotterdam e.o. en Haaglanden Stad vastgesteld. In dat PvE eist MRDH een transitiepad naar zero emissiebusvervoer.  Voor de aan te besteden busconcessies Voorne Putten Rozenburg en Haaglanden streek worden de vervoerders via gunningscriteria uitgedaagd om met een ambitieus bod voor zero emissie busvervoer te komen. De aanbesteding van de busconcessie op Voorne Putten Rozenburg is op 22 mei 2017 gestart. De gunning staat voor het eind van dit jaar gepland.  De start van de aanbesteding van Haaglanden Streek staat gepland voor november 2017. Op 17 mei 2017 heeft de BCVa besloten de busconcessies Rotterdam e.o. en Haaglanden Stad in te besteden. HTM en RET voldoen aan de drie inbestedingsvoorwaarden die MRDH heeft gesteld. Eén daarvan was een ambitieus transitiepad naar zero emissie voertuigen. HTM komt voor de start van de nieuwe concessie met een pilot van 8 elektrische bussen. De gefaseerde transitie naar 100% zero emissie verloopt in drie stappen: 17 bussen in 2021, 45 bussen in 2024 en 53 bussen in 2025. RET schaft bij de start van de concessie110 hybriden bussen aan. De transitie naar 100% zero emissie bussen verloopt  in vier stappen: 55 bussen in 2020, 50 bussen in 2022, 50 bussen in 2025 en de laatste110 bussen uiterlijk in 2030. MRDH voldoet hiermee aan de landelijke afspraken uit het bestuursakkoord zero emissie busvervoer  (april 2016)    Op dit moment worden zowel bij HTM en RET verschillende zero emissie technieken in de praktijk beproefd. De HTM heeft begin 2018 vijf elektrische bussen besteld bij VDL Bus & Coach. Eventueel komen er in een later stadium nog drie bussen bij. De elektrische bussen maken gebruik van een speciaal laadsysteem waardoor de batterij gedurende de dag en in de nacht geladen wordt. Hierdoor kunnen de bussen de hele dag rijden. De HTM wil in het kader van duurzaamheid in de toekomst alleen nog maar zero emissie bussen laten rijden. Het vervoerbedrijf heeft daarom vijf elektrische bussen besteld bij VDL Bus & Coach. Eventueel komen er in een later stadium nog drie bussen bij. De elektrische bussen maken gebruik van een speciaal laadsysteem waardoor de batterij gedurende de dag en in de nacht geladen wordt. Hierdoor kunnen de bussen de hele dag rijden. bussen laten rijden. Het vervoerbedrijf heeft daarom vijf elektrische bussen besteld bij VDL Bus & Coach. Eventueel komen er in een later stadium nog drie bussen bij. De elektrische bussen maken gebruik van een speciaal laadsysteem waardoor de batterij gedurende de dag en in de nacht geladen wordt. Hierdoor kunnen de bussen de hele dag rijden. De HTM wil in het kader van duurzaamheid in de toekomst alleen nog maar zero emissie bussen laten rijden. Het vervoerbedrijf heeft daarom vijf elektrische bussen besteld bij VDL Bus & Coach. Eventueel komen er in een later stadium nog drie bussen bij.   De elektrische bussen maken gebruik van een speciaal laadsysteem waardoor de batterij gedurende de dag en in de nacht geladen wordt. Hierdoor kunnen de bussen de hele dag rijden. De HTM wil in het kader van duurzaamheid in de toekomst alleen nog maar zero emissie bussen laten rijden. Het vervoerbedrijf heeft daarom vijf elektrische bussen besteld bij VDL Bus & Coach. Eventueel komen er in een later stadium nog drie bussen bij. e elektrische bussen maken gebruik van een speciaal laadsysteem waardoor de batterij gedurende de dag en in de nacht geladen wordt. Hierdoor kunnen de bussen de hele dag rijden." "8000000" "6000000" "-" "-" "Bestuurlijk besluitmoment" "besluit BCVa: inbesteden busconcessies Rotterdam e.o. en Haaglanden Stad." "16 05 2017" "behaald" "Start aanbesteding van de busconcessie op Voorne Putten Rozenburg" "De aanbesteding van de busconcessie op Voorne Putten Rozenburg is op 22 mei 2017 gestart, de gunning staat voor het eind van dit jaar gepland." "21 05 2017" "behaald" "100% zero emissie busconcessie Haaglanden Stad" "laatste 53 bussen komen in 2025" "29 06 2025" "open" "100% zero emissie busconcessie Rotterdam e.o." "de laatste 110 bussen zijn uiterlijk in 2030 aangeschaft." "31 12 2030" "open" "-" "-" "-" "open" "-" "-" "-" "-" "HTM komt voor de start van de nieuwe concessie met een pilot van 8 elektrische bussen. De gefaseerde transitie naar 100% zero emissie verloopt in drie stappen: 17 bussen in 2021, 45 bussen in 2024 en 53 bussen in 2025. RET schaft bij de start van de concessie110 hybriden bussen aan. De transitie naar 100% zero emissie bussen verloopt in vier stappen: 55 bussen in 2020, 50 bussen in 2022, 50 bussen in 2025 en de laatste110 bussen uiterlijk in 2030." "Vervoersautoriteit" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "Niet gepubliceerd" "-" "Vernieuwen energie" "Leiden,Vlaardingen,Midden-Delfland,Maassluis,Rotterdam,Westland,Pijnacker-Nootdorp,Schiedam,Hellevoetsluis,Delft,Den Haag,Zoetermeer,Leidschendam-Voorburg,Westvoorne,Dordrecht,Rijswijk,Wassenaar,Barendrecht,Nissewaard,Ridderkerk,Capelle aan den IJssel,Lansingerland,Krimpen aan den IJssel,Brielle,Albrandswaard" "33" "31 05 2018" "Laadpalen elektrisch vervoer" "Ja" "-" "De ambitie van de regiogemeenten is een toename van het aantal laadpalen op de openbare weg met 3.000 tot eind 2018. De Green Deal laadinfrastructuur maakt de plaatsing van 2.629 laadpalen in de periode 2016-2018 mogelijk." "-" "De regiogemeenten van de MRDH hebben de bestuurlijke ambitie een bijdrage te leveren aan de uitbreiding van het netwerk van laadpalen, om daarmee de kostenverlaging en groei van het wagenpark mogelijk te maken en een bijdrage te leveren aan het versterken van de regionale kenniseconomie. Hiertoe is met elkaar de ambitie afgesproken de laadinfrastructuur de komende 3 jaar met 3.000 uit te breiden. Daarbij is door de afzonderlijke gemeenten een keuze gemaakt voor het vergunningenmodel, het opdrachtmodel of het concessiemodel. 19 van de 23 regiogemeenten in de Metropoolregio Rotterdam Den Haag ontvangen een Rijksbijdrage uit de Green Deal Laadinfrastructuur. Daartoe is een bestuursovereenkomst getekend tussen de deelnemende regiogemeenten en de minister van Economische Zaken. Het gaat om een bedrag van 2,4 miljoen euro dat de gemeenten kunnen inzetten om het netwerk van laadpalen voor elektrische voertuigen uit te breiden. De MRDH heeft de aanvraag voor de Green Deal namens de 19 gemeenten voorbereid en ingediend. De Green Deal maakt de plaatsing van 2.629 laadpalen in de periode 2016-2018 mogelijk." "8000000" "8000000" "-" "-" "Bestuurlijk besluitmoment" "vaststelling rijksbijdrage vermoedelijk € 2,3 miljoen." "30 06 2016" "behaald" "Mijlpaal" "aanbesteding Rotterdam voor 15 gemeenten (circa 1.800 palen)" "31 08 2016" "behaald" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "1 juli vaststelling rijksbijdrage vermoedelijk € 2,3 miljoen. 1 augustus aanbesteding Rotterdam voor 15 gemeenten (circa 1.800 palen)" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "Niet gepubliceerd" "-" "Vernieuwen energie" "Leiden,Vlaardingen,Midden-Delfland,Maassluis,Rotterdam,Westland,Pijnacker-Nootdorp,Schiedam,Hellevoetsluis,Delft,Den Haag,Zoetermeer,Leidschendam-Voorburg,Westvoorne,Dordrecht,Rijswijk,Wassenaar,Barendrecht,Nissewaard,Ridderkerk,Capelle aan den IJssel,Lansingerland,Krimpen aan den IJssel,Brielle,Albrandswaard" "19" "18 09 2019" "Glasvezel regio (backbone digitale infrastructuur)" "Ja" "-" "Het koppelen van alle regionale semi-publieke netwerken en alle datacenters in de regio." "-" "Door het fysiek en organisatorisch koppelen van alle semi-publieke netwerken in de regio ontstaat er een enorme brede basis voor verdere regionale economische versterking. Met dit netwerk worden alle economische knopen in de regio verbonden en voorzien van een onafhankelijk hoogwaardig glasvezelnetwerk dat door gebruikers onafhankelijk naar behoefte kan worden ingericht. Dit wordt versterkt door het koppelen van alle regionale datacenters op dit netwerk en het centraal organiseren van koppelingen en diensten.  Dit regionale netwerk biedt bedrijven de mogelijkheid los van de grote serviceproviders zelf efficiente koppelingen en diensten te ontwikkelen en regionaal in te zetten. Shared services maar ook smart logistics and smart parkmanagement als voorbeelden van virtuele koppelingen ten dienste van de regionale efficiëntie en innovatie. Een goede concurrende hoogwaardige telecommarkt is essentieel voor de next economy. Hoogwaardige telecom infrastructuur is randvoorwaardelijk voor een sterke innovatieve regionale economie. Het in één onafhankelijke  open datastructuur ontwikkellen van dit netwerk biedt concurrentie voordelen door eigenbeheer  en geen afscherming van belangen van commerciële providers." "5000000" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "Project kan snel van start gezien de aanwezigheid van de prioritaire netwerken. Randvoorwaardelijk is de bereidheid tot koppelen, het bestuurlijke support en de organieke samenwerkingsvorm." "Wethouders Economie en Wethouders ondergrond" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "Niet gepubliceerd" "-" "Vernieuwen verbindingen" "Leiden,Vlaardingen,Midden-Delfland,Maassluis,Rotterdam,Westland,Pijnacker-Nootdorp,Schiedam,Hellevoetsluis,Delft,Den Haag,Zoetermeer,Leidschendam-Voorburg,Westvoorne,Dordrecht,Rijswijk,Wassenaar,Barendrecht,Nissewaard,Ridderkerk,Capelle aan den IJssel,Lansingerland,Krimpen aan den IJssel,Brielle,Albrandswaard" "161" "15 02 2018" "De Vliet" "-" "-" "Realisatie van bovenregionale land-waterverbinding die stad-land, bovenregionaal en verschillende sectoren verbindt. Scope is de Vliet tussen Den Haag en Leiden, met aantakkende vaarwegen en direct aanliggende gebieden" "-" "Versterken van de vliet als belangrijke water-landverbinding/stad-land verbinding tussen Den Haag-Leiden en andere metropolitane groengebieden. Investeringen in het opheffen van regionale knelpunten, in het versterken van "ruggengraat-functie" voor omliggende vaarnetwerk en in de uitwisseling tussen Land en Water. Project verbindt publike investeringen met private initiatieven. Is gericht op integratie van (water)recreatieve beleving met cultuur- en landschapsbeleving." "560000" "560000" "560000" "-" "Businesscase opstellen" "Financieringsstrategie op orde, regionale businesscase, aanscherping project scope." "30 12 2016" "behaald" "Start uitvoering" "Nadere planuitwerking en start uitvoering eerste programmaonderdelen" "30 12 2017" "behaald" "Oplevering" "Oplevering bovenregionale land-waterverbinding langs de Vliet tussen Den Haag en Leiden" "31 12 2019" "open" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "De realisatiefase loopt door tot in 2020" "Landschapstafel DHW (i.c. Wethouder Floor Kist van Leidschendam-Voorburg)" "-" "-" "-" "-" "Myrthe Jongerius, teamleider Ruimte bij de gemeente Leidschendam-Voorburg" "-" "maeghjongerius@lv.nl" "-" "-" "Lennert Langerak, gebiedsregisseur Duin, Horst en Weide" "-" "l.langerak@xs4all.nl" "-" "-" "Niet gepubliceerd" "-" "Vernieuwen stad en land" "Den Haag,Leidschendam-Voorburg" "160" "19 12 2018" "Rijnerwatering" "-" "-" "Vaarverbinding via de Rijnerwatering, tussen de Zweth in Midden-Delfland en het Laakkanaal in Den Haag, bevaarbaar maken voor gemotoriseerde vaartuigen met een beperkte hoogte." "-" "De Nota Binnenwater Den Haag beoogt het gebruik van het binnenwater in de stad te vergroten. Naast een grotere zichtbaarheid van het water en een betere toegankelijkheid van het water, wordt gewerkt aan een grotere bereikbaarheid naar (en binnen) de stad. Dit betekent dat voorzieningen voor gebruikers worden aangelegd, dat potentiële gebruikers worden over het water worden geïnformeerd (kaarten en bebording) en dat blokkades in het netwerk van waterwegen worden verwijderd. De Rijnerwetering is de enige nog bestaande verbinding tussen Den Haag en het Westland. Het is een smalle watergang waarop sinds 2017 in één richting gevaren mag worden (van Den Haag naar het Westland) na 15 juni. De watergang is ecologisch waardevol, de vaarbreedte is zeer beperkt en de doorvaarthoogte wordt beperkt door een lage voetgangersbrug." "150000" "150000" "-" "-" "Afronding pilot bevaarbaarheid dec 2018" "B" "31 12 2018" "open" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "Toegevoegd aan het vaarnetwerk in 2017" "Richard" "de Mos" "richard.demos@denhaag.nl" "-" "-" "Paul" "Klomp" "paul.klomp@denhaag.nl" "-" "-" "Arthur" "Hagen" "arthur.hagen@denhaag.nl" "-" "-" "Niet gepubliceerd" "-" "Vernieuwen stad en land" "Den Haag,Leidschendam-Voorburg"