"Cid" "Aangepast" "Titel" "Uitgelicht" "Website" "Resultaat" "Mogelijke knelpunten" "Karakterisering" "Benodigd" "Toegezegd" "Publiek" "Privaat" "Titel mijlpaal 1" "Uitleg mijlpaal 1" "Datum mijlpaal 1" "Status mijlpaal 1" "Titel mijlpaal 2" "Uitleg mijlpaal 2" "Datum mijlpaal 2" "Status mijlpaal 2" "Titel mijlpaal 3" "Uitleg mijlpaal 3" "Datum mijlpaal 3" "Status mijlpaal 3" "Titel mijlpaal 4" "Uitleg mijlpaal 4" "Datum mijlpaal 4" "Status mijlpaal 4" "Titel mijlpaal 5" "Uitleg mijlpaal 5" "Datum mijlpaal 5" "Status mijlpaal 5" "Titel mijlpaal 6" "Uitleg mijlpaal 6" "Datum mijlpaal 6" "Status mijlpaal 6" "planning" "Bestuurlijk voornaam" "Bestuurlijk achternaam" "Bestuurlijk email" "Bestuurlijk telefoon" "Bestuurlijk linkedin" "Ambtelijk voornaam" "Ambtelijk achternaam" "Ambtelijk email" "Ambtelijk telefoon" "Ambtelijk linkedin" "Projectleider voornaam" "Projectleider achternaam" "Projectleider email" "Projectleider telefoon" "Projectleider linkedin" "Publicatie status" "Regio" "Vernieuwingsspoor" "Gemeente" "185" "27 11 2018" "A4 Passage + Poorten en Inprikkers" "-" "-" "Het Rijk, de provincie Zuid-Holland en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (voorheen stadsgewest Haaglanden) stellen vast dat de A4 Passage en de Poorten & Inprikkers essentiële schakels zijn in het netwerk van Haaglanden, Zuidvleugel en Randstad. Ze zijn van belang voor de bereikbaarheid van de economische kerngebieden in de Haagse agglomeratie. Op de A4 Passage, Poorten en Inprikkers zijn in 2020 diverse capaciteitsknelpunten en de reistijden zijn te lang, uitgaande van de streefwaarden. De voorkeursbeslissing bestaat uit een samenhangend pakket van maatregelen dat is gericht op het gelijkmatiger spreiden van het in- en uitgaande autoverkeer in de Haagse agglomeratie door de Poorten (aansluitingen) en Inprikkers (in- en uitgaande wegen) te verbeteren in combinatie met een korte doorgaande structuur van 3,5 kilometer op de A4 Passage. In 2012 is de Rijksstructuurvisie (A4 Passage en Poorten & Inprikkers) vastgesteld en is een bestuurlijk akkoord gesloten over de aanpassingen van de A4 ter hoogte van Den Haag en enkele toe leidende wegen. Op dit moment worden de verschillende onderdelen verder uitgewerkt." "-" "1) N14 Leidschendam Voorburg: De aanpak van de N14 omvat het aanpassen van de aansluiting met de A4 en het realiseren van twee ongelijkvloerse kruisingen (kruising met de Noordsingel/ Prins Bernhardlaan en de kruising met de Heuvelweg/Monseigneur van Steelaan). 2) Zuidelijke Randweg Den Haag: In het verlengde van de maatregelen voor het ongelijkvloers maken van het kruispunt N211/Lozerlaan/Erasmusweg, zoals is opgenomen in de MIRT-verkenning A4-passage poorten en inprikkers, worden maatregelen getroffen om de capaciteit en inpassing van de zuidelijke Randweg te verbeteren. Het betreft het ongelijkvloers maken van de kruispunten met de Escamplaan en de Meppelweg (gecombineerd). Verder realisering van een nieuwe ongelijkvloerse oversteek voor langzaam verkeer ter hoogte van de Hengelolaan en de Melis Stokelaan. De flats langs de Lozerlaan krijgen een nieuwe ontsluiting die niet meer rechtstreeks is aangetakt op de Lozerlaan. De doorstroming en de verkeersveiligheid op de Ockenburghstraat worden verbeterd door het opheffen van langsparkeren, het afkoppelen van enkele kleinere wegen en het verbeteren van door- en oversteken. Op een deel van de route wordt de snelheid verhoogd naar 70 km/uur. 3) Gefaseerde aanpak Prinses Beatrixlaan:De aanpak van de Prinses Beatrixlaan omvat in een eerste fase het toevoegen van extra capaciteit op de Prinses Beatrixlaan tot en met de Winston Churcilllaan en het ongelijkvloers maken voor het doorgaande verkeer van de twee bestaande kruispunten (die met de Admiraal Helfrichsingel en die met de Winston Churcilllaan) op het eerste deel van van de Prinses Beatrixlaan. Daarnaast is er een 2e fase met een maatregelenpakket aan de twee kruisingen (die met de Prinses Irenelaan en die met de Generaalspoorlaan) op het tweede deel van de Prinses Beatrixlaan. Partijen spreken af dat de door Rijswijk aangedragen variant als volwaardig alternatief wordt meegenomen in de planuitwerking en wordt getoetst op doelbereik en realiseerbaarheid. 4)  A4-passage DenHaag: Een nieuwe doorgaande hoofdstructuur op de A4 (in twee richtingen) inclusief de maatregelen rond de aansluitingen N211,  Prinses Beatrixlaan, Plaspoelpolder, N14 en knooppunt Ypenburg en het toevoegen van extra capaciteit op de A4 tussen de Prinses Beatrixlaan en aansluiting Den Hoorn. Deze begint in noord-zuidrichting na de aansluiting met de N14 en eindigt voor de aansluiting met de Prinses Beatrixlaan. " "567000000" "567000000" "567000000" "-" "Realisatie N211/Wippolderlaan eind 2018" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "1) N14 Leidschendam Voorburg: Planstudiefase getrokken door RWS. Deelproject wordt na 2020 gerealiseerd, planuitwerking is uiterlijk 2019 afgerond. 2) N211/Wippolderlaan (A4-N222): Realisatiefase getrokken door PZH. Zuidelijke Randweg Den Haag. Planstudiefase, getrokken door gemeente Den Haag. Realisatie na 2020, planuitwerking uiterlijk 2019 afgerond. 3) Prinses Beatrixlaan: Planstudiefase, getrokken door gemeente Rijswijk. 4) A4-passage: Planstudiefase, getrokken door Ministerie van I&W." "Robert" "van Asten" "robert.vanasten@denhaag.nl" "-" "-" "Peter" "Kievoet" "peter.kievoet@denhaag.nl" "-" "-" "Cees" "Moison" "cees.moison@denhaag.nl" "06-27096678" "-" "Niet gepubliceerd" "-" "Vernieuwen verbindingen" "Westland,Den Haag,Leidschendam-Voorburg,Rijswijk" "251" "22 08 2018" "Doorstroming, verfraaiing en verduurzaming Plaspoelpolder" "-" "https://www.rijswijk.nl/projecten/plaspoelpolder" "Het vestigingsklimaat van businesspark Plaspoelpolder verbeteren door te investeren in de doorstroming (veilig verkeer), verfraaiing en verduurzaming van de Plaspoelpolder. Hieruit volgen drie relevante investeringen: 1. de herinrichting en verfraaiing van de entree naar de Plaspoelpolder; 2. het aanbrengen van een rotonde in combinatie met verfraaiing en verduurzaming van het werkgebied van de Plaspoelpolder (kruising Verrijn Stuartlaan en Diepenhorstlaan) en de 3. verfraaiing van de Treubstraat." "Extra financiering door derden" "In de Toekomstvisie Plaspoelpolder zijn verduurzaming, verfraaiing, verlevendiging en goede bereikbaarheid als belangrijke speerpunten benoemd om een impuls te geven aan het vestigingsklimaat van de Plaspoelpolder. Naast het facililteren van verlevendiging, door de markt ruimte te geven om in andere functies in het businesspark te investeren, investeert de gemeente in de openbare ruimte van de Plaspoelpolder. Dit doet zij door de entree van de Plaspoelpolder herinterichten, een rotonde aan te brengen, en extra groen te planten in het werkgebied en aan de strook waar nieuwe woontorens zijn gevestigd." "2000000" "1900000" "190000" "-" "Entree Plaspoelpolder wordt groener" "De werkzaamheden zijn begonnen om de entree van de Plaspoelpolder aan de Diepenhorstlaan te vergroenen. Wethouder Duurzaamheid Marloes Borsboom was hier aanwezig." "10 05 2018" "behaald" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "De projecten zijn momenteel in verschillende fases, waarbij een gedeelte van verfraaiing aan de entree van de Plaspoelpolder en bij de nieuwe woontorens reeds zijn gerealiseerd. In de tweede helft van 2018 wordt de planvorming omtrent de rontonde en de bijbehorende verfraaiing en verduurzaming gestart." "Armand" "van de Laar" "avdlaar@rijswijk.nl" "-" "-" "Martijn" "de Ligt" "mdligt@rijswijk.nl" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "Niet gepubliceerd" "-" "Vernieuwen verbindingen" "Rijswijk" "297" "22 08 2018" "Gebiedsontwikkeling In de Bogaard" "-" "-" "In de Bogaard wordt getransformeerd van een monofunctioneel winkelcentrum naar een multifunctioneel, levendig stadscentrum van Rijswijk in een aangenamere groene en duurzame omgeving. Drie van de zes kantoren rondom het winkelcentrum In de Bogaard (gelijk aan 58.000 m2 kantoor) worden getransformeerd naar ruim 1.000 woningen." "-" "De kantorenlocatie In de Bogaard bestaat uit een zestal kantoren rondom het winkelcentrum In de Bogaard. De opnamecijfers zijn relatief laag en de leeftijd van kantoorpanden is relatief hoog ten opzichte van de andere kantorenlocaties in Rijswijk. Het is dan ook op dit moment sprake van de transformatie van drie kantoren. Het gaat hier om de realisatie van 200 woningen in het voormalige pand van de Belastingdienst en om de planvorming van transformatie van het Winston Churchill Tower (300 woningen) en HBG-gebouw (550 woningen).  Daarnaast wordt er ingezet op het winkelcentrum en wordt de openbare ruimte aangepakt, zoals het Bogaardplein. Dit dient zowel als pullfactor voor het winkelcentrum als het realiseren van een prettigere woonomgeving voor de nieuwe bewoners in het gebied. Daarnaast wordt het winkelcentrum In de Bogaard herontwikkeld in samenwerking met de vastgoedeigenaren." "180000000" "180000000" "-" "180000000" "Officieel startsein voor de verbouwing van het voormalige belastingkantoor aan de Generaal Spoorlaan" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "Voormalig belastingkantoor: naar verwachting wordt De Generaal in het tweede kwartaal van 2019 opgeleverd. Daarnaast is de planvorming en verkenningen voor overige kantoren rondom het winkelcentrum In de Bogaard nog in volle gang." "Armand van de Laar" "Marloes Borsboom" "-" "-" "-" "Martijn" "de Ligt" "mdligt@rijswijk.nl" "-" "-" "Henk" "de Ruijter" "hdruiter@rijswijk.nl" "-" "-" "Niet gepubliceerd" "-" "Vernieuwen economie" "Rijswijk" "303" "16 11 2020" "Verhogen capaciteit centrale spoorlijn" "Ja" "-" "De metropoolregio groeit sterk. De komende decennia komen er 400.000 mensen bij. Daarvoor zijn minimaal 200.000 nieuwe woningen nodig. Maar dat mag niet ten koste gaan van het groen in onze regio. Daarom leggen gemeenten, provincie en Rijk de focus op binnenstedelijk bouwen met een focus ook op verstedelijking langs de lijn Leiden - Dordrecht. Op die lijn wordt verder gewerkt aan de uitbreiding naar vier sporen." "-" "Meer inwoners en meer woningen leggen een druk op de bereikbaarheid. Ook het woon-werkverkeer neemt immers fors toe. Door dicht bij het OV te bouwen, kunnen inwoners eenvoudig voor de trein of ander OV kiezen. Daarmee voorkomen we dat mensen stil kom te staan in de file en houden we de regio leefbaar. Vaak en snel over het spoor De ambitie is om zowel de hoofdstations als de kleinere stations op de lijn Leiden - Dordrecht hoogfrequent met snelle treinen te bedienen. Die lijn kan zich hier verder ontwikkelen tot een centrale hoogstedelijke as. Door de volledige spoorlijn uit te breiden van twee naar vier sporen kunnen op deze as in beide richtingen veel meer Intercity’s en Sprinters per uur gaan rijden. Onderzocht wordt nog of naast de trein ook lightrail kan worden ingezet. Twee extra sporen realiseren Op de trajecten Schiedam - Dordrecht en Delft - Leiden is het spoor al ingericht op de verwachte groei van het aantal reizigers. Op het traject tussen Delft Zuid en Schiedam ligt de laatste tweesporige schakel. Als hier ook vier sporen komen, kunnen we de gewenste OV-kwaliteit aanbieden en de verstedelijking langs het spoor faciliteren. De realisatie van twee naar vier sporen is gepland tussen 2025 en 2030." "-" "-" "40000000" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "Gedeputeerde van Mobiliteit & infrastructuur (voorzitter)," "bestuurscommissie Vervoersautoriteit MRDH" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "Gepubliceerd" "Metropoolregio Rotterdam Den Haag" "Vernieuwen verbindingen" "Rotterdam,Delft,Rijswijk" "155" "19 09 2019" "Fiets: Hollandse Banen" "-" "-" "Voor het project Hollandse Banen is voor 6 tracés een verkenning gemaakt: 1. Trambaanpad (Voorne Putten): 2. van Kustplaats naar Havenstad (Maasoever): 3. van Hofvijver tot Euromast (R'dam-DH): 4. van Hofstad naar Hoofdstad (Den Haag-Leiden) 5. Van Hofplein naar Villa Augustus (IJsselmonde). Naast deze traces maken ook andere tarces deel uit van het Hollandse Banen netwerk zoals Maassluis-Brielle-Hellevoetsluis en Rotterdam-Barendrecht-Nissewaard. Het resultaat van dit programma is de uitvoering van het concept Hollandse Banen, langzaam verkeer routes die stad en land op een aantrekkelijke en vanzelfsprekende manier verbinden." "-" ""Zo de natuur in fietsen vanaf de Erasmusbrug in Rotterdam of het Malieveld in Den Haag" (West8, 2015). Dit is wat de Hollandse Banen beogen: stad en land zo aantrekkelijk en vanzelfsprekend mogelijk verbinden. Ze hebben in eerste instantie een recreatief karakter maar kunnen evengoed voor woon-werk verkeer worden benut. De kwaliteit van de route is belangrijk en komt tot uiting in de keuze voor een ruim profiel en allure in combinatie met veiligheid, comfort, directheid en voorrang. Er is gekozen om te starten met de uitwerking van deze zes tracés omdat deze routes in de combinatie aantrekkelijke route van stad naar landschap en multifunctineel gebruik het meest kansrijk worden geacht om snel tot uitvoering te brengen.  Er is door de gemeenten op Voorne Putten een projectplan vastgesteld om te komen tot een voorontwerp voor de Hollandse Baan ‘Trambaanpad’ op Voorne Putten. Er is ook een projectleider aangesteld en een MKBA opgesteld." "100000000" "-" "-" "-" "Afronden verkenning" "De Verkenning Hollandse banen is afgerond. Voor de 6 traces wordt een uitvoerings- en financieringsstrategie gemaakt om extra middelen te gaan genereren en tegelijkertijd de kansen die er nu al liggen om tot uitvoering te komen te kunnen realiseren." "30 06 2016" "behaald" "Bestuurlijke bijeenkomst" "Bestuurlijke bijeenkomst met wethouders Va/EV en landschap en de gedeputeerden Groen/EZ/V&V en de bestuurscommissies EV en Va." "30 09 2016" "behaald" "Start" "Start uitvoering" "31 12 2016" "open" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "fase 1 is gereed in juni 2016" "A van Steenderen (EV) en R. Van Hemert (VA) voor fase 1, voor latere fasen worden gemeentebestuurders verantwoordelijk voor (delen van) een Hollandse baan." "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "Niet gepubliceerd" "-" "Vernieuwen stad en land" "Leiden,Vlaardingen,Midden-Delfland,Maassluis,Rotterdam,Westland,Pijnacker-Nootdorp,Schiedam,Hellevoetsluis,Delft,Den Haag,Zoetermeer,Leidschendam-Voorburg,Westvoorne,Dordrecht,Rijswijk,Wassenaar,Barendrecht,Nissewaard,Ridderkerk,Capelle aan den IJssel,Lansingerland,Krimpen aan den IJssel,Brielle,Albrandswaard" "41" "26 11 2020" "Verbeteren aansluitingen hoofdwegen" "Ja" "-" "De Zuidelijke Randstad staat voor de uitdaging de concurrentie- en agglomeratiekracht te versterken. Daarbij is optimale bereikbaarheid tussen de economische toplocaties in deze regio, waaronder Mainport en Greenport, en die van andere regio’s uiterst belangrijk." "-" "Voor de weggebruikers - zowel bij personenvervoer als vrachtverkeer - betekent goede bereikbaarheid dat zij snel en gemakkelijk van de hoofdwegen op het onderliggende weggennet moeten kunnen komen. En ook andersom. Het hoofdwegennet krijgt een extra impuls met de realisatie van enkele grote projecten. Denk aan de A16 Rotterdam, de Blankenburgverbinding en de A4 Passage. Impuls voor betere aansluitingen We constateren ook knelpunten op de aansluitingen met de onderliggende wegen, soms ook juist na realisatie van dergelijke grote projecten. Dat leidt tot filevorming van en naar de economische locaties en uiteindelijk tot verminderde bereikbaarheid en attractiviteit van deze locaties. Het project ‘Aansluitingen hoofdwegennet op onderliggend wegennet’ brengt knelpunten en aansluitingen in beeld, pakt deze aan en werkt zodoende aan betere doorstroming. Naast diverse kleinschalige maatregelen krijgen twee aansluiting hoge prioriteit: A15 Hartelweg en A15 Aveling. Aanpak van deze aansluitingen is gepland in de periode 2020-2022." "-" "-" "6000000" "-" "-" "-" "-" "behaald" "-" "-" "-" "behaald" "-" "-" "-" "behaald" "-" "-" "-" "behaald" "-" "-" "-" "open" "-" "-" "-" "open" "-" "Betrokken wegbeheerders RWS, PZH en gedeeltelijk Rotterdam" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "Gepubliceerd" "Metropoolregio Rotterdam Den Haag" "Vernieuwen verbindingen" "Vlaardingen,Maassluis,Rotterdam,Pijnacker-Nootdorp,Hellevoetsluis,Delft,Den Haag,Zoetermeer,Westvoorne,Rijswijk,Barendrecht,Nissewaard,Ridderkerk,Capelle aan den IJssel,Lansingerland,Brielle,Albrandswaard" "291" "14 05 2018" "Sternetroutes - Fietsroutes tussen steden verbeteren" "-" "-" "Rijswijk ligt midden in de regio tussen verschillende steden. Door de verbetering van de sternetroutes ontstaat een betere doorstroming voor fietsers en meer fietsgebruik door forenzen in de regio." "-" "Investeren in een bereikbare, veilige en leefbare stad: nu en in de toekomst door de doorstroming te verbeteren en fietsgebruik te stimuleren. Voorbeelden van twee projecten zijn: 1. Verbeteren Sternetroutes fiets en 2. Uitvoering van groenconvenanten. Onder de sternetroutes die zullen worden aangepakt, zijn: Jaagpad en Huis te Hoornkade ;Tweerichtingen Lange Kleiweg;Verbeteren kwaliteit S.W. Churchilllaan (Romeinse route);Generaal Spoorlaan;Rembrandtkade – Steenlaan.  " "7500000" "7500000" "7500000" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "-" "Planning verschilt per deelproject. 2017/2018." "René" "van Hemert" "renevanhemert@rijswijk.nl" "-" "-" "Domein Ruimtelijke Ontwikkelingen" "-" "-" "-" "-" "Annemarie" "Bakker" "anbakker@rijswijk.nl" "-" "-" "Niet gepubliceerd" "-" "Vernieuwen verbindingen" "Rijswijk" "16" "27 09 2019" "Zon" "-" "https://www.zuid-holland.nl/onderwerpen/energie/duurzame-productie/zonne-energie/" "In 2015 werd er in Zuid-Holland 0,6 PetaJoule aan zonne-energie opgewekt. Doelstelling voor 2020 is 1,5 PJ." "-" "Zie ook website Om het resultaat te behalen, gaat de voorkeur uit naar zonne-energie op daken en zonne-energie in de bebouwde ruimte. In het buitengebied gaat de voorkeur van de provincie uit naar meervoudig ruimtegebruik door benutting van bebouwing, agrarische bouwblokken, langs of tussen infrastructuur (incl. parkeerplaatsen), voormalige stortplaatsen. Uitgangspunt bij plaatsing zijn de richtlijnen van ruimtelijke kwaliteit. Een terughoudende benadering is er voor zonnevelden in de open ruimte. Zonnevelden sluiten andere functies op dezelfde plaats nagenoeg uit. Ze hebben in beginsel een duidelijke invloed op de kwaliteit van het landschap en beperken de ruimte voor onder andere voedselproductie. In de provincie Zuid-Holland is onbebouwde ruimte een schaars en waardevol goed. Met de Subsidieregeling 'asbest eraf? Zon er op!' stimuleert de provincie de installatie van zon op asbestdak. Op de website van de Provincie wordt sinds kort onder ‘de Staat van Zuid Holland’ in de ‘zonnewijzer’ informatie gegeven over het potentieel aan grote daken. Daarnaast wordt in 2018 besloten over een actualisering van de Visie Ruimte en Mobiliteit (Programma Ruimte) en verruiming van mogelijkheden. Daarin wordt melding gemaakt van drijvende zonnevelden, locaties in stads- en dorpsranden, locaties in combinatie met een windturbinepark, locaties in knikpuntgebieden. Experimenteerruimte wordt uitsluitend nog geboden voor initiatieven waarbij nieuwe innoverende technieken worden uitgeprobeerd, die bijdragen aan de doelstelling van meervoudig ruimtegebruik, en initiatieven van een zonneveld in combinatie met een innoverende opslag van energie. De provincie is ook toegetreden tot het Nationaal Consortium Zon op Water. Samen met andere overheden, marktpartijen en kennisinstellingen wordt samengewerkt om de toepassing van zon op water te vergroten. Dit gebeurt onder andere met een veldtest op de Slufter, het baggerdepot op de Tweede Maasvlakte. Daarnaast wordt onder andere kennis gedeeld over de vergunbaarheid van drijvende opstellingen in diverse wateren.  " "-" "-" "-" "-" "Pilots Goeree" "Diverse pilots 2017 / 2018. Onderzocht worden diverse mogelijkheden waaronder op Goeree (3x), bij stortplaatsen (Dordrecht en Rotterdam) en andere locaties (Zuidplaspolder, suikerfabriek Binnenmaas,de geluidswal bij Rotterdam, langs de N11)." "30 12 2018" "open" "Actualisering VRM" "Actualisatie van de Verordening Ruimte & Mobiliteit en Programma Ruimte voor zonne-energie buiten bestaand stad- en dorpsgezicht." "01 06 2018" "behaald" "Advies van de Provinciaal Adviseur Ruimtelijke Kwaliteit over energielandschappen" "Onderzoek naar nieuwe perspectieven voor duurzame energiewinning in de diverse Zuid-Hollandse landschappen." "31 12 2018" "open" "Ontwerpprincipes en ruimtelijke criteria" "Om te komen tot nieuw perspectief voor het realiseren van de energie-opgave vanaf 2019 zal de provincie samen met partners nadenken over de ontwerpprincipes en criteria om ruimtelijke initiatieven uit te nodigen en af te wegen." "01 07 2019" "open" "Realisatie 1,5 PJ in 2020" "Doelstelling voor 2020 is 1,5 PJ" "31 12 2020" "open" "-" "-" "-" "open" "diverse pilots in 2017 / 2018, ruimtelijke strategie in 2018. Onderzocht worden mogelijkheden op Goeree (3x), bij diverse stortplaatsen (Dordrecht en Rotterdam) en diverse andere locaties (Zuidplaspolder, suikerfabriek Binnenmaas,de geluidswal bij Rotterdam, langs de N11)." "Han Weber (Provincie Zuid-Holland)" "Adri Bom-Lemstra (Provincie Zuid-Holland)" "-" "-" "-" "Annelies" "van Ewijk (Provincie Zuid-Holland)" "-" "-" "-" "Martijn" "Hildebrand (Provincie Zuid-Holland)" "-" "-" "-" "Niet gepubliceerd" "-" "Vernieuwen energie" "Leiden,Vlaardingen,Midden-Delfland,Maassluis,Rotterdam,Westland,Pijnacker-Nootdorp,Schiedam,Hellevoetsluis,Delft,Den Haag,Zoetermeer,Leidschendam-Voorburg,Westvoorne,Dordrecht,Rijswijk,Wassenaar,Barendrecht,Nissewaard,Ridderkerk,Capelle aan den IJssel,Lansingerland,Krimpen aan den IJssel,Brielle,Albrandswaard"