Schaalsprong OV |
De Rotterdamse regio groeit en wordt drukker, terwijl er maar enkele oeververbindingen zijn waarmee je de Nieuwe Maas kunt oversteken. Steeds vaker hebben mensen te maken met files en overvolle OV-lijnen en steeds vaker zijn er knelpunten.
Om de regio Rotterdam ook in de toekomst goed bereikbaar te houden werken de gemeente Rotterdam, de Metropoolregio Rotterdam Den Haag, de provincie Zuid-Holland en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat aan een pakket van maatregelen:
- Een nieuwe multimodale oeververbinding tussen Kralingen en Feijenoord in Rotterdam;
- Een treinstation Stadionpark;
- Een Hoogwaardige Openbaar Vervoerverbinding tussen Zuidplein en Kralingse Zoom;
- Een Hoogwaardig Openbaar Vervoerverbinding tussen Zuidplein en Rotterdam Centraal via de Maastunnel;
- Maatregelen op de A16, waaronder het weefvak in de A16 ten zuiden van de Van Brienenoordbrug tussen het Knooppunt Terbregseplein en het Knooppunt Ridderkerk;
- Maatregelen op de Algeracorridor.
Al deze maatregelen dragen bij aan een betere bereikbaarheid via de weg en het OV en spelen in op de verstedelijking. Met 50.000 nieuwe woningen is een goede bereikbaarheid belangrijk. Ook dragen de maatregelen bij aan het verbeteren van de leefkwaliteit en het vergroten van kansen voor mensen door een kortere reistijd naar werk en onderwijsinstellingen.