Weginfrastructuur |
Project eigenschappen
Wat is het eindresultaat van het project?
Een geprioriteerd overzicht van aan te pakken aansluitingen HWN/OWN binnen de Zuidelijke Randstad, wat onderdeel uitmaakt van de programmatische aanpak MIRT.
Karakterisering van het project
De uitdaging voor de Zuidelijke Randstad is het versterken van de concurrentie- en agglomeratiekracht (OECD). Een goed functionerend mobiliteitssysteem binnen de Zuidelijke Randstad en tussen andere regio’s is daarbij noodzakelijk en van groot belang voor de bereikbaarheid van de economische toplocaties binnen de Zuidelijk Randstad. Voor het wegverkeer vraagt dit om een robuust en betrouwbaar wegennetwerk waarbij verschillende typen verkeer goed afgewikkeld kunnen worden, zowel voor personen als voor goederen. Het hoofdwegennet en het onderliggend wegennet dienen daarbij als één samenhangend netwerk te functioneren.
Het hoofdwegennet krijgt nog een forse impuls met de realisatie van enkele grote projecten in de regio (zoals A16 Rotterdam, Blankenburgverbinding, A4 Passage)In toenemende mate worden echter knelpunten geconstateerd op de aansluitingen van het hoofdwegennet met het onderliggend wegennet, soms ook juist na realisatie van dergelijke grote projecten. Dit leidt tot filevorming van/naar de economische toplocaties en/of andere locaties (o.a. Haven Industrieel Complex/Voorne-Putten, Greenports, TIC Delft) en heeft een negatieve invloed op de bereikbaarheid en attractiviteit van deze locaties.
Onderstaand staan de aansluitingen benoemd die zijn opgenomen op de groslijst. Deze aansluitingen zullen worden meegenomen bij de uitwerking van het plan van aanpak.
a. A29/N59 Hellegatsplein
b. A20 Vlaardingen
c. A20 Vlaardingen west
d. A20 Maassluis zuidzijde
e. A20 Maassluis noordzijde
f. A20 Capelle aan den IJssel (afrit vanuit Terbregseplein)
g. A15/N57 (Harmsenknoop)
h. A15 Hartelweg
i. A15 Aveling
j. A15 Groene Kruisweg
k. A12/N470 (Zoetermeer)
l. A15 IJsselmondse Knoop
m. N11/N209
n. A4/Kruithuisweg & A13/Kruithuisweg
Dekkingsgraad
Benodigde investeringen
€ 50mln
Fase
- Idee
- Verkenning
- Planvorming
- Realisatie
- Gereed
- Geannuleerd

16 gemeenten
Vlaardingen, Maassluis, Rotterdam, Pijnacker-Nootdorp, Hellevoetsluis, Delft, Den Haag, Zoetermeer, Westvoorne, Barendrecht, Nissewaard, Ridderkerk, Capelle aan den IJssel, Lansingerland, Brielle, Albrandswaard





.png)










Planning
realisatie 2020-2026
jan 2017
groslijst
Status:
behaald
Vaststellen van de groslijst (december 2016 t/m januari 2017)
apr 2017
probleemanalyse knelpunten
Status:
behaald
Nadere probleemanalyse (januari t/m april 2017)
mei 2017
beoordeling
Status:
niet behaald
Beoordelingsfase (mei 2017)
okt 2017
vaststellen programma
Status:
open
Vaststellen programma in het BO MIRT
apr 2018 nu
Bestuurlijk verantwoordelijke |
|
Naam | Betrokken wegbeheerders RWS, PZH en gedeeltelijk Rotterdam |
Participanten |
|
RWS, PZH, Rotterdam, Havenbedrijf Rotterdam, gemeenten van Voorne-Putten, MRDH |